برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
زمستان 1386 , دوره  11 , شماره  42 (ب) ; از صفحه 393 تا صفحه 403 .
 
عنوان مقاله: 

ارزيابي کيفي، کمي و اقتصادي تناسب اراضي براي گندم، ذرت و کنجد در دشت مهران، استان ايلام

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده کشاورزی، دانشگاه صنعتی اصفهان
 
چکیده: 

در کشور ما، به خاطر شد روزافزون جمعيت و توسعه شهرها از امکان گسترش سطح زير کشت به مرور زمان کاسته مي شود و در نتيجه نياز شديدي به استفاده بهينه از اراضي موجود احساس مي شود. مطالعات تناسب اراضي با بررسي جنبه هاي فيزيکي، اجتماعي و اقتصادي اراضي، استفاده بهينه و پايدار از هر زميني را ممکن مي سازد. هدف از اين مطالعه تعيين تناسب کيفي، کمي و اقتصادي اراضي دشت مهران براي محصولات منطقه شامل گندم، ذرت و کنجد بوده است. مراحل مختلف اين تحقيق شامل مطالعات صحرايي، آزمايشگاهي و ارزيابي اراضي بود. در ارزيابي کيفي مشخصات اقليمي، پستي و بلندي و خصوصيات خاک منطقه با نيازهاي رويشي در هر محصول مقايسه و بسته به ميزان تطابق آنها کلاس تناسب کيفي به روش پارامتريک (ريشه دوم) تعيين شد. مبناي ارزيابي کمي، ميزان عملکرد در واحد سطح و مبناي ارزيابي اقتصادي، سود ناخالص در واحد سطح در نظر گرفته شد. نتايج ارزيابي کيفي نشان داد که عمده واحدهاي اراضي براي محصولات مورد نظر داراي کلاس تناسب متوسط هستند که اين امر ناشي از محدوديت خصوصيات فيزيکي خاک مي باشد. مقايسه کلاس هاي کيفي و کمي در مورد گندم و ذرت نشان مي دهد که کلاس هاي کمي در سطح برابر يا بالاتري نسبت به کلاس هاي کيفي قرار دارند که ناشي از سطح مديريت بالاي کشت اين محصولات است، در حالي که کلاس هاي کمي در مورد کنجد در سطح پايين تري نسبت به کلاس هاي کيفي قرار گرفته که اين به واسطه مديريت ضعيف در کشت و کار اين محصول است. نتايج تناسب اقتصادي نشان داد که سودآورترين محصول در منطقه گندم بوده و تناوب زراعي گندم و کنجد در واحدهاي تحت کشت اين محصولات داراي سودآوري بيشتري از تناوب گندم و ذرت مي باشد و اين سودآوري در آينده با رعايت اصول صحيح مديريت در مورد کنجد قابل بهبود مي باشد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 104
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی