برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
بهار 1387 , دوره  12 , شماره  1 ; از صفحه 60 تا صفحه 67 .
 
عنوان مقاله: 

اثر تزريق دو طرفه داخل هيپوکامپي آل - ترانس رتينوئيک اسيد بر يادگيري فضايي موش هاي صحرايي نر بالغ

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه زیست شناسی، دانشکده علوم، دانشگاه شهید باهنر کرمان
 
چکیده: 
مقدمه: مطالعات نشان داده است که ويتامين A و مشتقات آن از جمله آل - ترانس رتينوئيک اسيد (RA) در انعطاف پذيري سيناپسي و روند حافظه و يادگيري تاثير دارند و گيرنده هاي اين ترکيب در نواحي زيادي از مغز از جمله هيپوکامپ که نقش بسزايي در يادگيري دارد پراکنده هستند. در اين تحقيق اثر تزريق دو طرفه داخل هيپوکامپي (CA1)، آل - ترانس رتينوئيک اسيد بر يادگيري فضايي موش هاي صحرايي بررسي و مطالعه شد.روش ها: در اين پژوهش 49 سر حيوان در 7 گروه به شرح زير مورد استفاده قرار گرفتند. گروه اول تا چهارم RA در مقادير 4, 2, 1 و 8 ميکروگرم در يک ميکروليتر DMSO )حلال رتينوئيک اسيد( با سرعت يک ميکروليتر در دقيقه به مدت 4 روز و هر روز به مدت 90 دقيقه قبل از آموزش به صورت دو طرفه در ناحيه (CA1) هيپوکامپ تزريق مي شد. گروه پنجم به عنوان شاهد آل - ترانس رتينوئيک اسيد، مشابه گروههاي آزمايش، با همان حجم، (DMSO) دريافت مي کردند. گروه ششم و هفتم به عنوان گروه شاهد جراحي و گروه کنترل )دست نخورده( در نظر گرفته شدند. در همه موراد تزريقات به مدت 4 روز صورت گرفت و 90 دقيقه بعد از تزريق، يادگيري فضايي حيوانات توسط ماز آبي موريس مورد ارزيابي قرار گرفت.يافته ها: نتايج حاصل از تجزيه و تحليل آماري نشان داد که آل - ترانس رتينوئيک اسيد در مقدار (1mg/m1)، يادگيري فضايي موش هاي صحرايي نر بالغ را به طور معني داري (P<0.05) در ماز آبي موريس بهبود مي بخشد.نتيجه گيري: يافته هاي فوق مويد نقش گيرنده هاي RA موجود در CA1 مبني بر دخالت در يادگيري فضايي مي باشد. احتمالا RA تزريقي از طريق افزايش بيان پروتئين هاي دخيل در يادگيري، يادگيري فضايي موش هاي صحرايي نر بالغ را بهبود مي بخشد.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

امینی زاده، م.، و عباس نژاد، م.، و معاضدی، ا.، و پاپهن، ا. (1387). اثر تزریق دو طرفه داخل هیپوکامپی آل - ترانس رتینوئیک اسید بر یادگیری فضایی موش های صحرایی نر بالغ . فیزیولوژی و فارماکولوژی (PHYSIOLOGY AND PHARMACOLOGY), 12(1), 60-67. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=76225



Vancouver : کپی

امینی زاده محمود، عباس نژاد مهدی، معاضدی احمدعلی، پاپهن احمدعلی. اثر تزریق دو طرفه داخل هیپوکامپی آل - ترانس رتینوئیک اسید بر یادگیری فضایی موش های صحرایی نر بالغ . فیزیولوژی و فارماکولوژی (PHYSIOLOGY AND PHARMACOLOGY). 1387 [cited 2022January23];12(1):60-67. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=76225



IEEE : کپی

امینی زاده، م.، عباس نژاد، م.، معاضدی، ا.، پاپهن، ا.، 1387. اثر تزریق دو طرفه داخل هیپوکامپی آل - ترانس رتینوئیک اسید بر یادگیری فضایی موش های صحرایی نر بالغ . فیزیولوژی و فارماکولوژی (PHYSIOLOGY AND PHARMACOLOGY), [online] 12(1), pp.60-67. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=76225.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 108 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی