نسخه جدید سایت SID.ir

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
تابستان 1387 , دوره  7 , شماره  3 ; از صفحه 225 تا صفحه 233 .
 
عنوان مقاله: 

الگوي آسيب هاي حوادث ترافيکي و عوامل مرتبط در شاهرود

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* شاهرود، میدان هفت تیر، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، معاونت آموزشی پژوهشی
 
چکیده: 
مرگ و مير و جراحت هاي ناشي از حوادث ترافيكي از مشكلات مهم بهداشتي و اقتصادي ـ اجتماعي ايران است. هدف از اين مطالعه، بررسي الگوي آسيب هاي حوادث ترافيكي در شهرستان شاهرود است تا بتوانيم با بهره گيري از نتايج آن و تنظيم راهبردهاي پيشگيري، صدمات حوادث ترافيکي را بهبود بخشيم.مطالعه توصيفي ـ تحليلي در مورد مصدومين حوادث ترافيكي به اجرا درآمد که در مرکز تروماي بيمارستان امام حسين (ع) شاهرود در 6 ماه اول سال1384 پذيرفته شده بودند. داده ها با استفاده از پرسشنامه شامل مشخصات جمعيت شناختي، اطلاعات پيش بيمارستاني و اطلاعات زمان بستري جمع آوري و تحليل گرديد.يافته ها نشان دادند كه از تعداد 621 مصدوم حوادث ترافيكي در مدت شش ماه، 72 درصد مرد هستند و ميانگين سني مردان و زنان به ترتيب برابر 29.2±15.2 و 32±16.6 سال است. گروه سني 29-20 و 19-13 سال به ترتيب با 188 (30.3 درصد) و 122 نفر (19.6 درصد) داراي بيشترين مصدوميت هستند. در داخل شهر، موتورسواران با 53.7 درصد و در خارج از شهر، مسافرين و رانندگان خودرو با 62 درصد بيشترين فراواني مصدومين را داشتند. نسبت بستري شدن در اين مطالعه برابر 63.8 درصد و ميانگين روزهاي بستري 3 روز (انحراف معيار 3.4) بوده است. 8 نفر از مصدومين به علت تروماي ناشي از حوادث ترافيكي دچار قطع عضو شدند. بيشترين موارد مصدوميت (30 درصد) در بين ساعات 10صبح تا 1 بعد از ظهر اتفاق افتاده است و شكستگي ها با 41.4 درصد، شايع ترين صدمات وارده به مصدومين بوده اند. 90.1 درصد از رانندگان موتور از کلاه ايمني و 44.1 درصد از رانندگان ماشين مصدوم از كمربند ايمني در هنگام سانحه استفاده نمي كردند. در دوره مطالعه از بين مصدومين ارجاع شده به مرکز تروما، 31 مورد مرگ ناشي از حوادث ترافيکي ثبت شده بود که 18 درصد از موارد مرگ ثبت شده در بيمارستان امام حسين (ع) شاهرود را تشکيل مي دهند.اين مطالعه اطلاعات مفيدي براي تعيين اولويت ها در پيشگيري از آسيب هاي حوادث ترافيکي فراهم نمود. تعداد کمي از رانندگان موتور و خودرو در هنگام تصادف از کلاه و کمربند ايمني استفاده كرده بودند. راهکارهاي اصلي براي کاهش آسيب هاي حوادث ترافيکي شامل بهبود محيط جاده ها، برقرار نمودن قوانين ايمني، افزايش اتحاد ذي نفعان و تغيير آگاهي و عملکرد ايمني است و به طور خاص قانون کمربند و کلاه ايمني بايد به درستي اجرا شود.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
طرح های مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
    exExecution Timeout Expired. The timeout period elapsed prior to completion of the operation or the server is not responding.
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

صادقیان، ف.، و خسروی، ا.، و امامیان، م.، و یونسیان، ر. (1387). الگوی آسیب های حوادث ترافیکی و عوامل مرتبط در شاهرود. پایش, 7(3), 225-233. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=76077



Vancouver : کپی

صادقیان فریده، خسروی احمد، امامیان محمدحسن، یونسیان ربابه. الگوی آسیب های حوادث ترافیکی و عوامل مرتبط در شاهرود. پایش. 1387 [cited 2022July03];7(3):225-233. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=76077



IEEE : کپی

صادقیان، ف.، خسروی، ا.، امامیان، م.، یونسیان، ر.، 1387. الگوی آسیب های حوادث ترافیکی و عوامل مرتبط در شاهرود. پایش, [online] 7(3), pp.225-233. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=76077.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 299 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی