برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
1386 , دوره  - , شماره  21 ; از صفحه 97 تا صفحه 120 .
 
عنوان مقاله: 

ضرورت تجارت الکترونيک در ايران با توجه به نقش آن در بهره وري بنگاههاي کشورهاي پيشرو

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه اقتصاد، دانشگاه فردوسی مشهد
 
چکیده: 

تجارت الکترونيک ديگر يک گزينه نيست، بلکه يک ضرورت براي موفقيت تجاري در هر زمينه اي در آينده است. در تعريفي ساده، تجارت الکترونيکي (E- commerce) عبارت است از «انجام تمامي مراحل تجارت از طريق شبکه هاي رايانه اي و مخابراتي بدون نياز به حضور فيزيکي در معامله». تجارت الکترونيک ابزاري در کنار ساير ابزارها و وسايل نيست، بلکه يک نگرش و روش جديد است که نگرش تاکتيکي به آن بسيار خطرناک است. بايد با رويکرد راهبردي به آن نگريست و از آن بهره برد. تجارت الکترونيکي کل روشهاي سنتي را مورد تهاجم قرار مي دهد و باعث ايجاد تغييرات شگرف در سازمان مي گردد.
طبق نتايج تحقيقات، طي سالهاي 1995-1997 بيش از يک سوم رشد اقتصادي ايالات متحده امريکا ناشي از گسترش استفاده از اينترنت و صنايع مرتبط با فن آوري اطلاع رساني بوده است.
در اين پژوهش به منظور بررسي مشکلات موجود در کشور براي اجراي تجارت الکترونيکي چهار فرضيه زير مورد آزمون قرار گرفت و هر چهار فرضيه مورد تاييد قرار گرفتند که نتايج زير از آنها حاصل مي شوند.
فقدان آگاهي عمومي مردم نسبت به قابليتها و محدوديتهاي تجارت الکترونيکي از موانع گسترش آن است.
فقدان اطلاعات مفيد در شبکه هاي اطلاعاتي بازرگاني، از جمله مشکلات اصلي پيش روي تجارت الکترونيکي است.
عدم همکاري و مشارکت نهادهاي ذيربط در تجارت الکترونيکي، از موانع موثر گسترش آن است.
فقدان سخت افزار، نرم افزار و زير ساختهاي مخابراتي براي تجارت الکترونيکي، در عدم گسترش آن تاثير قابل ملاحظه اي دارد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

مهدوی عادلی، م.، و رضای حق دوست، ش. (1386). ضرورت تجارت الکترونیک در ایران با توجه به نقش آن در بهره وری بنگاههای کشورهای پیشرو. دانش و توسعه, -(21), 97-120. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=75617



Vancouver : کپی

مهدوی عادلی محمدحسین، رضای حق دوست شمسی. ضرورت تجارت الکترونیک در ایران با توجه به نقش آن در بهره وری بنگاههای کشورهای پیشرو. دانش و توسعه. 1386 [cited 2021May17];-(21):97-120. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=75617



IEEE : کپی

مهدوی عادلی، م.، رضای حق دوست، ش.، 1386. ضرورت تجارت الکترونیک در ایران با توجه به نقش آن در بهره وری بنگاههای کشورهای پیشرو. دانش و توسعه, [online] -(21), pp.97-120. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=75617.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 2412 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی