5 SID.ir | عوامل تعيين كننده خاص كشوري انواع تجارت درون صنعت كشورهاي در حال توسعه با تاكيد بر ايران
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

عوامل تعيين كننده خاص كشوري انواع تجارت درون صنعت كشورهاي در حال توسعه با تاكيد بر ايران

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه مازندران
 
چکیده: 

مطالعه حاضر با بكارگيري روش قدرتمند پانل و بر اساس داده هاي آماري طي دوره زماني 2003-1997 به برآورد و بررسي عوامل تعيين كننده خاص كشوري انواع تجارت درون صنعت (افقي و عمودي) كشورهاي در حال توسعه منتخب شامل ايران مي پردازد. براي اين منظور، ابتدا بر اساس شاخص هاي معتبر گروبل و لويد، و فونتاگن و فردنبرگ تجارت درون صنعت به انواع آن تفكيك گرديده و سپس در چارچوب مباني نظري و تجربي، عوامل تعيين كننده انواع تجارت درون صنعت برآورد شده است. بر اساس نتايج بدست آمده سطح رشد و توسعه يافتگي، اندازه بازار، متغير ليندر، مشاركت در تشكل هاي اقتصادي يكسان، مشابهت تعرفه اي (از طريق عضويت در WTO)، مخارج تحقيق و توسعه، شركت هاي چند مليتي، موانع تعرفه اي، تمايز محصول و مشابهت فرهنگي از عوامل تعيين كننده تجارت درون صنعت افقي كشورهاي منتخب مي باشند. بعلاوه، بر مبناي مدل هاي تجارت درون صنعت عمودي سطح رشد و توسعه يافتگي، سرمايه انساني، اندازه بازار، مشاركت در گروه بندي هاي اقتصادي، مشابهت تعرفه اي، مخارج تحقيق و توسعه، شركت هاي چند مليتي، موانع تعرفه اي، درجه تمايز محصول، وجود مرز مشترك، وضعيت توزيع درآمدي و مسافت جغرافيايي از عوامل تعيين كننده تجارت درون صنعت عمودي كشورهاي مورد بررسي مي باشند. در كل، ويژگي هاي كشوري كشورهاي در حال توسعه (شامل ايران) از عوامل تعيين كننده انواع تجارت درون صنعت اين كشورها مي باشند. در چارچوب نتايج بدست آمده، پيشنهاد مي شود عوامل خاص كشوري از جمله تمايز محصول، سرمايه گذاري مستقيم خارجي، ترتيبات منطقه اي و آزادسازي تجاري مورد توجه شايسته اي قرار گيرند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 162
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی