برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
پاييز 1386 , دوره  1 , شماره  3 ; از صفحه 63 تا صفحه 86 .
 
عنوان مقاله: 

نمادپردازي در رمانهاي سيمين دانشور

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

نماد ابزاري است که برخي از نويسندگان افزون بر انعکاس امور دروني و ذهني و حالات رواني و عاطفي خود، آن را براي زيبا و موثرتر کردن و عمق بخشيدن به آثارشان و نيز گريز از فشار سانسور حکومتهاي استبدادي، به کار مي گيرند. سيمين دانشور به عنوان يکي از نويسندگان برجسته معاصر، آثار ارزنده اي آفريده است که با اقبال خوانندگان رو به رو شده و جايگاه ويژه اي را براي او رقم زده اند؛ بويژه سه رمان او، سووشون، جزيره سرگرداني و ساربان سرگردان جزو پرخواننده ترين و جذابترين رمانهاي امروز به شمار مي آيند. مساله مورد بررسي در اين جستار، وجوه و ابعاد نمادپردازي در رمانهاي سيمين دانشور و تحليل تحولات نمادپردازي او از زمان انتشار سووشون (1348) تا زمان انتشار ساربان سرگردان (1380) با تاکيد بر همين سه اثر است. دانشور در اين رمانها در بيشينه عناصر داستاني اعم از شخصيت، زبان، حوادث و زمان و مکان نمادپردازي کرده است. به طور کلي، سير نمادپردازي دانشور از « سووشون» تا «ساربان سرگردان»، سيري است از سادگي و استواري و روشني، به غموض و پيچيدگي.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 335
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی