برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي نيازها، اجرا و ارزشيابي برنامه هاي آموزش مداوم پرستاري و مامايي دانشگاه علوم پزشكي شيراز 80- 1379

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده پرستاری و مامایی حضرت فاطمه (س)، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز
 
چکیده: 

مقدمه: با توجه به ضرورت بازنگري مستمر در برنامه هاي آموزش مداوم تعيين نيازهاي آموزشي جهت اجراي برنامه هاي آموزش مداوم تدوين، اجرا و ارزشيابي اينگونه برنامه ها بخشي تفكيك ناپذير از فعاليت هر سازماني است. اجراي برنامه آموزش مداوم نبايد صرفا محدود به شركت در برنامه ها گردد بلكه بايد مكانيزم ارزشيابي كه قادر به اندازه گيري ميزان پيشرفت شركت كنندگان باشد به برنامه اضافه گردد. مطالعه حاضر با هدف بررسي نيازهاي آموزشي كادر پرستاري و مامايي و سپس تدوين و اجراي برنامه ها و ارزشيابي آنها در سال 80-1379 در شيراز انجام گرفته است.
روشها: پس از كسب نظرات كادر آموزشي و باليني كه با مصاحبه گروهي
(focus group) انجام پذيرفت نيازهاي آموزشي تعيين و عناوين زير براي برنامه هاي آموزش مداوم اولويت بندي شد: ارتباط، سرطان و مراقبت هاي مربوطه، آموزش به مددجو، داروها و مراقبت هاي مربوطه در دو نوبت براي پرسنل پرستاري و مامايي اجرا شد. در برنامه اول 117 نفر، برنامه دوم 88 نفر، برنامه سوم 114 نفر، برنامه چهارم 63 نفر و برنامه پنچم 102 نفر يعني جمعا 484 نفر شركت نمودند. برنامه ها بصورت سخنراني، پرسش و پاسخ و پانل اجرا گرديد. پيش از هر برنامه پيش آزمون و پس از هر برنامه پس آزمون از شركت كنندگان بعمل آمد و در پايان هر برنامه از شركت كنندگان در مورد 4 متغير رفتارهاي مدرسين ـ هدف برنامه، هدف يادگيرنده و رضايت از برنامه نظر سنجي شد.
يافته ها: از كل شركت كنندگان در 5 برنامه
83.26 درصد زن و 16.74 درصد مرد بوده اند و ميانگين سني آنها 34.9 و ميانگين سابقه كار آنها 13.4 سال بوده است. ميانگين نمرات شركت كنندگان در 5 برنامه در پس آزمونها نسبت به پيش آزمونها سير صعودي داشته است و از نظر آماري معني دار بوده است. (P<0.0001) تحليل اطلاعات (ANOVA) در ارتباط با 4 حيطه رفتارهاي مدرسين، هدف برنامه، رضايت از برنامه و هدف يادگيرنده در تمامي 5 برنامه در حيطه رفتارهاي مدرسين و هدف يادگيرنده با P<0.0001 معني دار مي باشد.
نتيجه: با تعيين روابط ميان متغيرها در گروهها و برنامه هاي مختلف چنين بنظر مي رسد كه متغيرهاي موثر در ميزان اثربخشي يك برنامه متنوع و متفاوت مي باشند و لذا با انجام ارزشيابي هاي مستمر مي توان تمامي جنبه هاي يك فرآيند را مورد بررسي قرار داد.

 
کلید واژه: 


 
موضوعات مرتبط: 
-
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

شریف، ف.، و معطری، م.، و سلامی، م. (1381). بررسی نیازها, اجرا و ارزشیابی برنامه های آموزش مداوم پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شیراز 80- 1379. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی, 2(1 (پیاپی 7) (ویژه نامه پنجمین همایش کشوری آموزش پزشکی)), 0-0. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=73435



Vancouver : کپی

شریف فرخنده، معطری مرضیه، سلامی محمد. بررسی نیازها, اجرا و ارزشیابی برنامه های آموزش مداوم پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شیراز 80- 1379. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1381 [cited 2021November28];2(1 (پیاپی 7) (ویژه نامه پنجمین همایش کشوری آموزش پزشکی)):0-0. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=73435



IEEE : کپی

شریف، ف.، معطری، م.، سلامی، م.، 1381. بررسی نیازها, اجرا و ارزشیابی برنامه های آموزش مداوم پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شیراز 80- 1379. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی, [online] 2(1 (پیاپی 7) (ویژه نامه پنجمین همایش کشوری آموزش پزشکی)), pp.0-0. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=73435.



 

 
بازدید یکساله 140 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی