4 SID.ir | مفاهيمي در ارزشيابي آموزش باليني: مطالعه كيفي تجارب دانشجويان و مربيان پرستاري
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

مفاهيمي در ارزشيابي آموزش باليني: مطالعه كيفي تجارب دانشجويان و مربيان پرستاري

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده پرستاری مامایی، مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی، اصفهان، ایران
 
چکیده: 

زمينه و هدف: اطمينان از کسب صلاحيت باليني توسط دانشجويان يکي از مهم ترين اهداف فرآيند آموزش باليني است و ارزشيابي باليني از مهم ترين چالش هاي اين فرآيند محسوب مي گردد. مطالعه حاضر مفاهيم مربوط به ارزشيابي باليني را تصوير مي کند.
روش كار: در اين مطالعه کيفي که از رويكرد پديده شناسي
(Phenomenology) استفاده شد، هشت مربي باليني و ده دانشجوي پرستاري دانشگاه علوم پزشکي اصفهان که حداقل تجربه يک دوره آموزش باليني را داشتند، شرکت کردند. نمونه گيري مبتني بر هدف صورت گرفت. اطلاعات از طريق مصاحبه بدون ساختار جمع آوري شدند. تجزيه و تحليل اطلاعات به روش كلايزي (Colaizzi) صورت گرفت. روايي و پايايي مطالعه از طريق توجه به چهار محور (ارزش واقعي، كاربردي بودن، تداوم و مبتني بر واقعيت بودن) حاصل شد.
يافته ها: متن مصاحبه هاي استخراج شده مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند و كدهاي مفهومي از آن استخراج و سپس كدها به چند مفهوم اصلي دسته بندي شدند. مفاهيم منتخب براي ارايه در اين نوشتار كه از جمله چالش هاي ارزشيابي آموزش باليني محسوب مي شوند، عبارت از ارزشيابي چند منبعي
(Triangulation)، جو ارزشيابي و سندرم ارزشيابي مي باشند.
نتيجه گيري: نتايج پژوهش حاضر با تاکيد بر روابط متقابل محيط ارزشيابي باليني، ويژگي ها و مفاهيم مربوط به ارزشيابي كننده و ارزشيابي شونده و نيز رويکردهاي ارزشيابي، برخي مفاهيم و چالش هاي مربوط به ارزشيابي باليني را آشكار کرده است. نتايج تاکيد مي کنند که در محيط پويايي مانند بالين، ضبط و ثبت کردن تجارب و عملکردهاي دانشجويان و کليه ابعادي که مجموعا صلاحيت باليني را شکل مي دهند، مستلزم به کارگيري رويکردهاي چند جانبه، توجه به محورهاي مختلف و تمام شرايطي است که رفتار و عملکردهاي مشهود را در دانشجو شکل مي دهد. مفاهيم مطالعه حاضر به دليل پرداختن به ابعاد مختلف چالش هاي ارزشيابي باليني، در طراحي و اجراي رويکردهاي ارزشيابي باليني، كاربرد دارد و اجراي رويکردها و مدل هاي جامع ارزشيابي باليني را به جاي استفاده از ابزارهاي كاملا ساختارمند پيشنهاد مي کند
.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 220
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی