5 SID.ir | بررسي ميزان عقب ماندگي ذهني و عوامل مرتبط با آن در شهر اردبيل
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

بررسي ميزان عقب ماندگي ذهني و عوامل مرتبط با آن در شهر اردبيل

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه محقق اردبیلی
 
چکیده: 

زمينه و هدف: عقب ماندگي ذهني نقايص شديد در كاركردهاي شناختي، مهارتهاي اجتماعي و رفتارهاي سازشي است. حدود 1 تا 2 درصد از افراد جامعه به دلايل گوناگوني دچار عقب ماندگي ذهني مي شوند. هدف اين تحقيق بررسي ميزان شيوع عقب ماندگي ذهني در شهر اردبيل و تعيين نقش عوامل محيطي و وراثتي در عقب ماندگي ذهني بوده ست يعني كدام يك از عوامل قبل از تولد، حين تولد، بعد از تولد و عوامل محيطي با عقب ماندگي ذهني كودكان در گروه سني 7 تا 11 سال مرتبط است.
روش كار: به منظور دستيابي بر ميزان شيوع عقب ماندگي ذهني، نمونه تصادفي به حجم 500 خانوار انتخاب و با روش علي- مقايسه اي مورد بررسي قرار گرفته است همچنين براي تجزيه و تحليل داده ها و براي بررسي ميزان شيوع از درصد و فراواني و از مقايسه نسبت در دو گروه مستقل استفاده شده است.
يافته ها: نتايج مطالعه نشان داد كه ميزان شيوع عقب ماندگي ذهني
3.6 درصد است كه از ميزان شيوع جهاني عقب ماندگي بالاتر است. همچنين نتايج بدست آمده از مقايسه دو گروه عادي و عقب مانده ذهني نشان مي دهد كه ازدواج فاميلي، بيماري هاي تب، تشنج در زمان بعد از تولد،‌ حوادث حين زايمان در گروه عقب مانده ذهني بالاتر است. به علاوه نتايج نشان داد كه سطح تحصيلات مادران كودكان عقب مانده ذهني به طور معني داري پايين تر از گروه عادي است و نيز عوامل محيطي در بين عوامل ديگر مهمترين عامل عقب ماندگي ذهني كودكان در شهر اردبيل بوده است.
نتيجه گيري: شيوع بالاي عقب ماندگي ذهني و نقش عوامل محيطي در عقب ماندگي ذهني كودكان شهر اردبيل، مداخلات محيطي چون آموزش خانواده ها و افزايش سطح بهداشت جامعه را مي طلبد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 426
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی