برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

آشنايي با آموزش الكترونيكي به عنوان فناوري جديد آموزشي و ادغام آن در برنامه هاي آموزش پزشكي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

گسترش روز‌افزون دسترسي به سخت‌افزارها و نرم‌افزارهاي مناسب براي آموزش الکترونيکي، بخصوص توسعه شبکه جهان‌گستر وب، افق جديدي را پيش روي مؤسسات آموزشي نهاده است. به نظر مي‌رسد استفاده از اين امکانات براي آموزش، به تحقق برخي از آرمان‌هايي که به عنوان ملاک‌هاي کيفيت آموزش از آن نام برده مي‌شود، از جمله: فراگيرمحوري، يادگيري مادام‌العمر، يادگيري فعال، تعامل در يادگيري و چند رسانه‌اي بودن، کمک کند. هرچند برخي از موسسات آموزشي، در سال‌هاي اخير، نسبت به ارايه کامل دوره‌هاي آموزشي به صورت الکترونيک اقدام نموده‌اند، اما هنوز شواهد زيادي در مورد نتايج ارزشيابي اين برنامه‌ها منتشر نشده است. با توجه به مزاياي عمومي آموزش الکترونيکي و قابليت‌هاي ويژه آن در آموزش پزشکي، به نظر مي‌رسد ادغام آن در برنامه‌هاي جاري آموزشي دانشگاه‌ها، به طوري که آموزش متداول به شکل تلفيقي از آموزش سنتي و آموزش الکترونيک ارائه شود، اجتناب‌ناپذير باشد. اين امر، بخصوص در مورد آموزش مداوم جامعه پزشکي، که مخاطبين فراوان و با تنوع گسترده علائق، تجارب، و نيازهاي آموزشي دارد، بيشتر محسوس است. اهميت تغيير در آموزش دانشگاهي، همراه با پر هزينه بودن تهيه زير ساخت‌هاي آموزش الکترونيکي، بويژه نرم‌افزارهاي لازم، ضرورت رويکرد برنامه‌اي و دراز مدت را در ادغام آموزش الکترونيک در نظام جاري آموزش پزشکي کشور، بيش از پيش نشان مي‌دهد. در اين راستا، استفاده از تجارب ساير دانشگاه‌ها و سازمان‌د‌‌هي امکانات و فعاليت‌ها و بکارگيري توانمندي‌هاي موجود در هر دو بخش دولتي و خصوصي، الزامي است. لازمه اين رويکرد، ايجاد بينش علمي نسبت به جنبه‌هاي مختلف انواع آموزش الکترونيک و طراحي فرايند تغيير بر اساس شرايط موجود و آرمان‌هاي منطقي در آموزش پزشکي است. چنان كه اين بينش با عزم جدي مسوولين و سياستگزاران آموزش پزشکي کشور همراه گردد، اميد مي‌رود در آينده‌اي نه چندان دور، بتوان گام‌هاي ارزشمندي براي بهبود کيفيت آموزش پزشکي و بهره‌وري بيشتر آن برداشت.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
Cite:
APA : کپی

زندی، س.، و عابدی، د.، و چنگیز، ط.، و یوسفی، ع.، و یمانی، ن.، و کبیری، پ. (1383). آشنایی با آموزش الکترونیکی به عنوان فناوری جدید آموزشی و ادغام آن در برنامه های آموزش پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی, 4(1 (پیاپی 11)), 61-70. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=7284



Vancouver : کپی

زندی ساسان، عابدی داریوش، چنگیز طاهره، یوسفی علیرضا، یمانی نیکو، کبیری پیام. آشنایی با آموزش الکترونیکی به عنوان فناوری جدید آموزشی و ادغام آن در برنامه های آموزش پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1383 [cited 2021April10];4(1 (پیاپی 11)):61-70. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=7284



IEEE : کپی

زندی، س.، عابدی، د.، چنگیز، ط.، یوسفی، ع.، یمانی، ن.، کبیری، پ.، 1383. آشنایی با آموزش الکترونیکی به عنوان فناوری جدید آموزشی و ادغام آن در برنامه های آموزش پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی, [online] 4(1 (پیاپی 11)), pp.61-70. Available at: <https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=7284>.



 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

 
بازدید یکساله 253 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی