برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

نيازهاي آموزشي جراحان عمومي ‌در برنامه هاي آموزش مداوم دانشگاه علوم پزشكي تهران از ديدگاه شركت كنندگان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی تهران، خیابان نصرت، تهران
 
چکیده: 

مقدمه. در سيستم آموزشي کنوني، در نظر گرفتن جنبه‌هاي اقتصادي و استفاده منطقي از نيروي انساني، يک ضرورت است و در اين راستا شناسايي نيازهاي آموزشي و معيـن نمـودن اولويـت‌ها و روش‌هاي مناسـب و نويـن آموزشي در برنامه‌هاي آموزش مداوم، امکان استفاده بهينه از منابع محدود و در دسترس را فراهم مي‌کند. هدف از اين مطالعه، تعيين اولويت‌هاي آموزشي مورد نياز و روش‌هاي مؤثر آموزشي متخصصين جراحي عمومي با استفاده از نظرات آنان بود.
روش‌ها. اين مطالعه از نوع پيمايشي- مقطعـي و ابزار گردآوري داده‌ها، پرسشنامه معتبر (اعتبار محتوي) و پايا (آزمون مجدد) و خود اجرا بوده است. نمونه‌ها 143 نفر از جراحان عمومي‌بوده‌اند كه در هنگام شركت در برنامـه‌هاي مـدون و دريافـت گواهـي نهايـي آموزش مداوم از دانشگاه علوم پزشكي تهران در سال 1380، در اين مطالعه شركت كرده‌اند. روش نمونه‌گيري سرشماري و از نرم‌افزار SPSS-9 براي تجزيه و تحليل اطلاعات استفاده شد. يافته‌ها به صورت توزيع فراواني ارايه گرديده‌اند.
نتايج. مهمترين اولويت آموزشي مورد درخواست جراحان عمومي، روش‌هاي جديد جراحي (17/25 درصد) و پر‌اهميت‌ترين روش آموزشي مورد درخواست، سخنراني همراه با پرسش و پاسخ (3/57 درصد) بوده است. اکثر پزشکان جراح (5/61 درصد) ترجيح مي‌دادند که مدت اجراي برنامه کمتر از 3 روز باشد.
بحث. روش‌هاي جديد جراحي به عنوان اولين اولويت آموزشي با نيازهاي شغلي جراحان مطابقت دارد. آموزش به روش سخنراني همراه با پرسش و پاسخ ممكن است در نتيجه فقدان دانش لازم در رابطه با ساير روش‌ها باشد. پيشنهاد مي‌گـردد در برنامه‌هاي آتـي آموزش مداوم، با توجه به ماهيت رشته , از ساير روش‌هاي آموزش بهره‌گيري و برنامه‌هاي مدون نيز، در مقايسه با ساير برنامه‌ها، بيشتر اجرا شود.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

شیرازی، م.، و زینالو، ع.، و علاالدینی، ف. (1383). نیازهای آموزشی جراحان عمومی ‌در برنامه های آموزش مداوم دانشگاه علوم پزشکی تهران از دیدگاه شرکت کنندگان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی, 4(1 (پیاپی 11)), 31-36. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=7280



Vancouver : کپی

شیرازی ماندانا، زینالو علی اکبر، علاالدینی فرشید. نیازهای آموزشی جراحان عمومی ‌در برنامه های آموزش مداوم دانشگاه علوم پزشکی تهران از دیدگاه شرکت کنندگان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1383 [cited 2021October23];4(1 (پیاپی 11)):31-36. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=7280



IEEE : کپی

شیرازی، م.، زینالو، ع.، علاالدینی، ف.، 1383. نیازهای آموزشی جراحان عمومی ‌در برنامه های آموزش مداوم دانشگاه علوم پزشکی تهران از دیدگاه شرکت کنندگان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی, [online] 4(1 (پیاپی 11)), pp.31-36. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=7280.



 

 
بازدید یکساله 194 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی