4 SID.ir | مقايسه عوامل استرس زا در دانشجويان سال آخر پرستاري و مامايي دانشگاه هاي منتخب علوم پزشكي شهر تهران
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

مقايسه عوامل استرس زا در دانشجويان سال آخر پرستاري و مامايي دانشگاه هاي منتخب علوم پزشكي شهر تهران

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه آموزشی روان پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران
 
چکیده: 

زمينه و هدف: دانشجويان پرستاري و مامايي، عوامل استرس زاي متعددي را تجربه مي كنند. به منظور كاهش استرس ها و پيشگيري از عواقب آن ها بايد تدابيري اتخاذ گردد. هدف از اين مطالعه مقايسه عوامل استرس زا بين دانشجويان سال آخر پرستاري و مامايي در دانشگاه هاي علوم پزشكي منتخب شهر تهران است. مقايسه عوامل استرس زا در دانشجويان پرستاري و مامايي مي تواند شرايط زمينه اي كنترل كننده اين عوامل را تا حدود زيادي مشخص كند.
روش بررسي: پژوهش حاضر از نوع توصيفي- تحليلي و مقطعي است. نمونه هاي پژوهش شامل كليه دانشجويان كارشناسي دختر سال آخر پرستاري و مامايي دانشگاه هاي علوم پزشكي تهران، ايران و شهيد بهشتي در سال تحصيلي 84-83 بودند، كه به روش سرشماري انتخاب شدند. از 380 نفر دانشجويان سال آخر، تعداد 363 نفر در پژوهش شركت كردند. براي جمع آوري اطلاعات از پرسشنامه استفاده شد كه شامل متغيرهاي فردي (15 سوال) و عوامل استرس زا (54 سوال) در سه حيطه محيط دانشگاه، محيط بالين و مسايل شخصي-اجتماعي مي باشد. پس از تعيين اهم عوامل استرس زا توسط دانشجويان پرستاري و مامايي، کليه عوامل استرس زا بين دانشجويان پرستاري و مامايي مورد مقايسه قرار گرفت. داده ها با استفاده از آمار توصيفي نظير شاخص هاي مركزي (ميانگين)، و آمار استنباطي نظير آزمون X2، توسط نرم افزار SPSS تجزيه و تحليل شد.
يافته ها: نتايج نشان داد كه تعدادي از عوامل استرس زا نظير مبهم بودن آينده شغلي، عدم کفايت حرفه اي هنگام فارغ التحصيلي، مراقبت از افراد در حال مرگ، فقدان هماهنگي بين آموزش و بالين، نگراني در زمينه اشتغال و کاريابي و.... به طور مشترک توسط دانشجويان پرستاري و مامايي عنوان شده است. همچنين بين برخي از عوامل استرس زا در حيطه تحصيل در دانشگاه (نظير نارضايتي از رشته تحصيلي)، حيطه بالين (نظير دانش باليني ناکافي)، و حيطه شخصي - اجتماعي (نداشتن اعتماد به نفس) با رشته تحصيلي ارتباط آماري معناداري مشاهده مي شود.
نتيجه گيري: دانشجويان پرستاري و مامايي در حيطه هاي تحصيل در دانشگاه، محيط بالين و شخصي- اجتماعي با استرسورهاي متعددي روبرو هستند كه برخي از آن ها اهميت بالايي دارد. همچنين در مواردي دانشجويان پرستاري و مامايي استرس هاي متفاوتي را تحمل مي كنند كه مقايسه آن ها زمينه ارايه راه كارهاي موثرتر در كاهش عوامل استرس را فراهم مي كند. لذا لازم است كه مسوولين دانشكده ها براي كاهش عوامل استرس زا برنامه ريزي نموده و راه كارهاي بهينه را به كار گيرند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 259
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی