برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
تابستان 1386 , دوره  42 , شماره  79 ; از صفحه 151 تا صفحه 170 .
 
عنوان مقاله: 

بررسي ساختار بازارهاي اينترنتي با تاكيد بر اثرات خارجي شبكه اي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

بازارهاي اينترنتي هم چون ساير کاربردهاي فناوري اطلاعات، موجب کاهش هزينه و افزايش کارايي مي شوند. فروشندگان با هزينه هاي کم تر و سود بيشتر مواجه شده و مصرف کنندگان نيز با برخورداري از اطلاعات بيشتر، امکان انتخاب بهتر و خريد ارزان تر را تجربه مي‏كنند. به اين ترتيب، به نظر مي رسد كه رشد بازارها در اينترنت، شاخصي براي افزايش رقابت باشد. ولي يكسري ويژگي‏هاي خاصي در اينترنت وجود دارند، كه مي توانند انحصار در بازارهاي اينترنتي را سبب شوند. در اين مقاله، با استفاده از يك رويكرد تيوريكي وجود انحصار در بازارهاي اينترنتي از منظر هاي مختلفي به خصوص اثرات خارجي شبكه اي مورد بررسي قرار گرفته است. نتايج حاصل از بررسي ساختار بازارهاي اينترنتي، نشان مي دهد كه وجود اثرات خارجي شبكه اي سبب ايجاد انحصارات در اين بازارها مي شود. هم چنين بررسي ها نشان مي دهند كه رقابت در بازار هاي اينترنتي شامل رقابت هاي تحقيق و توسعه اي (R&D) است كه هدفش به دست آوردن سهم بازاري از طريق نوآوري و يا حفظ رهبر بودن در بازار با عرضه نوآوري هاي جديد است. نتيجه اي كه از اين تحقيق به دست آمده، طرح اين نظريه است كه انحصارات ايجاد شده در بازارهاي اينترنتي (برخلاف بازارهاي سنتي انحصاري)، سبب كاهش اضافه رفاه مصرف كنندگان نمي شود، بلكه به واسطه نوآوري هاي ايجاد شده در اين بازارها، اضافه رفاه مصرف كنندگان افزايش مي‏يابد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

عبادی، ج.، و افتخاری، ف. (1386). بررسی ساختار بازارهای اینترنتی با تاکید بر اثرات خارجی شبکه ای. تحقیقات اقتصادی, 42(79), 151-170. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=71089



Vancouver : کپی

عبادی جعفر، افتخاری فرناز. بررسی ساختار بازارهای اینترنتی با تاکید بر اثرات خارجی شبکه ای. تحقیقات اقتصادی. 1386 [cited 2021September21];42(79):151-170. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=71089



IEEE : کپی

عبادی، ج.، افتخاری، ف.، 1386. بررسی ساختار بازارهای اینترنتی با تاکید بر اثرات خارجی شبکه ای. تحقیقات اقتصادی, [online] 42(79), pp.151-170. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=71089.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 132 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی