برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

شيوع اختلال نقص توجه/ بيش فعالي در کودكان دبستاني

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* شیراز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، بخش آموزش کودکان استثنایی
 
چکیده: 

هدف: هدف از تحقيق حاضر بررسي و مقايسه شيوع سه نوع اختلال نقص توجه/ بيش فعالي مشتمل بر 1- نوع برجسته نقص توجه 2- نوع برجسته بيش فعالي و تکانشگري 3- نوع ترکيبي در دختران و پسران و در ميان طبقات مختلف اقتصادي اجتماعي بر اساس شغل پدر بوده است.
روش مطالعه: به منظور دستيابي به هدف فوق 1311 نفر از دانش آموزان دختر و پسر مقطع ابتدايي از مدارس عادي انتخاب و با استفاده از پرسشنامه نقص توجه/ بيش فعالي سوان توسط معلمان ارزيابي شدند و در سه گروه نوع برجسته نقص توجه، نوع برجسته بيش فعالي و تکانشگري و نوع برجسته ترکيبي دسته بندي گرديدند.
يافته ها: يافته هاي پ‍ژوهش نشان مي دهد كه 5 تا 5/8 درصد كودكان داراي يكي از اختلالات نقص توجه، بيش فعالي و تكانشگري و يا نوع تركيبي هستند. همچنين يافته هاي اين پژوهش نشان داد که در گروه هاي سني مختلف 7 تا 11 ساله فراواني شيوع اختلال بيش فعالي و تكانشگري كاهش داشته است اما بروز اختلال نقص توجه با افزايش سن افزايش داشت و نوع تركيبي اختلال در  گروه هاي سني مختلف، كاهش يافته است. شيوع دو نوع اختلال نقص توجه و بيش فعالي در دختران و پسران تفاوت معني دار ندارد اما در اختلال تركيبي اين تفاوت معني دار است، از نظر ميزان اختلال نقص توجه بر اساس شغل پدر، تفاوت معني دار بين ميانگين نمرات گروه هاي شغلي وجود داشت.
نتيجه گيري: شيوع سه نوع اختلال نقص توجه/بيش فعالي بر اساس سن و جنسيت متفاوت بوده و گروه هاي اقتصادي اجتماعي پايين در معرض خطر بيشتر هر سه نوع اختلال قرار دارند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 864
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی