برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
بهار 1386 , دوره  20 , شماره  76 ; از صفحه 139 تا صفحه 158 .
 
عنوان مقاله: 

ماهيت رقابت پذيري: نگاهي چند بعدي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده مدیریت، دانشگاه علامه طباطبایی، ایران
 
چکیده: 

در تحقيقات مختلف و از جنبه سطح بررسي، رقابت پذيري در سه سطح ملي (کشوري)، صنعت و بنگاه (سازمان/ شرکت) مورد توجه قرار گرفته است. در اين ميان سطح بنگاه بيشتر از دو سطح ديگر مورد مداقه واقع شده است، بر همين اساس در اين مقاله نيز ضمن بررسي کلي رقابت پذيري در سطوح ملي و صنعت، به بررسي عمقي آن در سطح بنگاه خواهيم پرداخت. از جنبه رويکرد بررسي، عمدتا بر اساس دو رويکرد محتوايي و فرايندي به شناسايي رقابت پذيري پرداخته شده است، بر مبناي رويکرد اول در شناسايي رقابت پذيري همواره بايد بر نيازهاي بازار و محيط تاکيد شود در حاليکه در رويکرد دوم، بجاي تمرکز بر تحليل رقابت، فرايند دستيابي به شرايط رقابتي مورد توجه قرار مي گيرد. در اين مقاله در قالب بعد يا جنبه سوم شناسايي رقابت پذيري، مولفه هاي رقابت پذيري بنگاه در دو نوع تشکيل دهنده و تاثيرگذار دسته بندي شده اند. نکته قابل توجه اين است که يک سري از مولفه ها که در سطح ملي به عنوان مولفه هاي تشکيل دهنده رقابت پذيري هستند ممکن است در سطوح صنعت و بنگاه به عنوان مولفه هاي تاثيرگذار بوده و بر عکس برخي از مولفه ها که در سطح بنگاه به عنوان مولفه هاي تاثيرگذار تلقي مي شوند ممکن است در سطوح صنعت و ملي به عنوان مولفه هاي تشکيل دهنده باشند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 242
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی