برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

تاثير باورهاي شناخت شناسي بر هدف هاي پيشرفت تحصيلي در دانشجويان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* تهران، اوین، دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
 
چکیده: 

هدف: از آن جا که باورهاي شناخت شناسي افراد مي توانند پايه تبيين موضوع هاي مهم تربيتي از جمله هدف هاي پيشرفت تحصيلي باشند، پژوهش حاضر به بررسي اثر باورهاي شناخت شناسي بر هدف هاي پيشرفت پرداخته است.
روش: در يک بررسي مقطعي باورهاي شناخت شناسي بر پايه نظريه شومر و هدف هاي پيشرفت بر پايه الگوي اليوت و مک گرگور بررسي شدند. آزمودني هاي پژوهش 387 نفر (234 دختر، 153 پسر) از دانشجويان رشته هاي مختلف دانشگاه شيراز بودند که به روش نمونه گيري خوشه اي - تصادفي انتخاب و به کمک پرسش نامه هدف هاي پيشرفت و پرسش نامه باورهاي شناخت شناسي بررسي شدند. داده ها به روش رگرسيون چندمتغيره به شيوه هم زمان تحليل شدند.
يافته ها: باور يادگيري سريع پيش بيني کننده منفي هدف هاي تسلط - عملکردي، تسلط - اجتنابي و عملکرد - رويکردي بود
(P<0.001). باور دانش قطعي، پيش بيني کننده مثبت هدف تسلط - اجتنابي (P<0.05) و باور توانايي ثابت نيز پيش بيني کننده مثبت هدف هاي عملکرد - رويکردي و عملکرد - اجتنابي (P<0.05) و در آخر باور دانش ساده نيز پيش بيني کننده مثبت هدف عملکرد - اجتنابي (P<0.01) بود.
نتيجه گيري: باورهاي شناخت شناسي دانشجويان تاثير معني داري بر هدف هاي پيشرفت آنان دارند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

سپهری، ص.، و لطیفیان، م. (1386). تاثیر باورهای شناخت شناسی بر هدف های پیشرفت تحصیلی در دانشجویان. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار), 13(4 (پیاپی 51)), 385-392. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=70021



Vancouver : کپی

سپهری صفورا، لطیفیان مرتضی. تاثیر باورهای شناخت شناسی بر هدف های پیشرفت تحصیلی در دانشجویان. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار). 1386 [cited 2021August04];13(4 (پیاپی 51)):385-392. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=70021



IEEE : کپی

سپهری، ص.، لطیفیان، م.، 1386. تاثیر باورهای شناخت شناسی بر هدف های پیشرفت تحصیلی در دانشجویان. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار), [online] 13(4 (پیاپی 51)), pp.385-392. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=70021.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 161 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی