4 SID.ir | تبيين مرزهاي بين عکاسي واقع گرايانه، انتزاعي و تجريدي
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

تبيين مرزهاي بين عکاسي واقع گرايانه، انتزاعي و تجريدي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه ارتباط تصویری، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
 
چکیده: 

يکي از تقسيم بندي هايي که مي توان جهت دسته بندي عکس ها قايل شد، تفکيک نمودن آنها از نظر ميزان انطباق با واقعيت بيروني و وفاداري به ثبت عيني رويدادها مي باشد. از آنجا که تا کنون مرزبندي قاطعي بين عکس ها از اين نظر انجام نپذيرفته است؛ در اين مقاله سعي شده با يک دسته بندي کلي، عکس ها در سه گروه واقع گرا، انتزاعي و تجريدي تفکيک، و مرزبندي بين آنها مشخص گردد. بدين منظور در ابتدا معاني واژگان واقع گرايي، انتزاع و تجريد به ايجاز و اختصار مرور شده و سپس به بازشناسي خصوصيات آنها و تبيين مرزهايي جديد در اين ميان پرداخته شده است. گروه اول شامل عکس هاي واقع گرا، عکس هاي خبري و مستند را در خود جاي مي دهد که هدف اصلي آن ثبت کامل واقعيت به صورتي وفادارانه است. در گروه بعدي عکس هاي انتزاعي تفکيک شده اند که داراي برداشتي گزينشي از واقعيت بوده و سعي در ساده سازي واقعيت موجود دارند. در دسته بندي آخر، عکس هاي تجريدي قرار دارند که عکاس ارتباط خود را با طبيعت و ثبت واقعيت عيني قطع نموده و تصوير، ديگر محملي براي نمايش موضوعي از جهان محسوس نمي باشد. هدف اين دسته از عکس ها اين است که جهان دروني انسان را، بدون توسل به استعاره هاي جهان بيروني بيان نمايد. با چنين تعريفي مي توان، مرزبندي تازه اي جهت تفکيک عکس ها در دسته بندي اي نوين، قايل شد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 389
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی