نسخه جدید سایت SID.ir

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
تابستان 1385 , دوره  1 , شماره  1 ; از صفحه 141 تا صفحه 167 .
 
عنوان مقاله: 

قوميت، نابرابري آموزشي و بارور

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 
در اين بررسي استدلال شده است که تفاوت در نگرش ها، رفتار و سطح باروري گروه هاي قومي بازتاب جايگاه متفاوت آنها در نظام آموزشي است که ريشه در توسعه نامتوازن دارد. يافته ها نشان از نابرابري عميق آموزشي، عدم تعادل جنسيتي در وضع سواد و تحصيلات با شدت بيشتر در ميان کردها و تفاوت هاي معني دار در نگرش هاي رفتار و سطح باروري گروههاي قومي مورد بررسي دارد. پس از کنترل متغيرهاي تحليل، تفاوت هاي قومي باروري از حدود 2 فرزند در قبل از کنترل به 0.57 فرزند در بعد از کنترل تقليل پيدا کرد. متغيرهاي وارد شده در تحليل در مجموع 39.3 درصد واريانس باروري گروهاي قومي را تبيين مي کنند. با توجه به سطوح بالاي نابرابري آموزشي، نگرش ها و ايده آل هاي باروري نيز متفاوت در ميان کردها و ترک ها، به ترتيب در حمايت از باروري بالا و پايين مي باشد. اين دو شيوه نگرش، عملکردهاي جمعيتي متفاوتي را موجب شده و استمرار اين وضعيت واگرايي جمعيت شناختي راب به پديده مسلط در آينده جامعه مورد بررسي تبديل خواهد کرد.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
  • ندارد
 
طرح های مرتبط: 
  • ندارد
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

حسینی، ح.، و مهریار، ا. (1385). قومیت, نابرابری آموزشی و بارور. نامه انجمن جمعیت شناسی ایران, 1(1), 141-167. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=69650



Vancouver : کپی

حسینی حاتم، مهریار امیرهوشنگ. قومیت, نابرابری آموزشی و بارور. نامه انجمن جمعیت شناسی ایران. 1385 [cited 2022August09];1(1):141-167. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=69650



IEEE : کپی

حسینی، ح.، مهریار، ا.، 1385. قومیت, نابرابری آموزشی و بارور. نامه انجمن جمعیت شناسی ایران, [online] 1(1), pp.141-167. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=69650.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 308 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی