برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
تابستان 1385 , دوره  1 , شماره  1 ; از صفحه 141 تا صفحه 167 .
 
عنوان مقاله: 

قوميت، نابرابري آموزشي و بارور

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

در اين بررسي استدلال شده است که تفاوت در نگرش ها، رفتار و سطح باروري گروه هاي قومي بازتاب جايگاه متفاوت آنها در نظام آموزشي است که ريشه در توسعه نامتوازن دارد. يافته ها نشان از نابرابري عميق آموزشي، عدم تعادل جنسيتي در وضع سواد و تحصيلات با شدت بيشتر در ميان کردها و تفاوت هاي معني دار در نگرش هاي رفتار و سطح باروري گروههاي قومي مورد بررسي دارد. پس از کنترل متغيرهاي تحليل، تفاوت هاي قومي باروري از حدود 2 فرزند در قبل از کنترل به 0.57 فرزند در بعد از کنترل تقليل پيدا کرد. متغيرهاي وارد شده در تحليل در مجموع 39.3 درصد واريانس باروري گروهاي قومي را تبيين مي کنند. با توجه به سطوح بالاي نابرابري آموزشي، نگرش ها و ايده آل هاي باروري نيز متفاوت در ميان کردها و ترک ها، به ترتيب در حمايت از باروري بالا و پايين مي باشد. اين دو شيوه نگرش، عملکردهاي جمعيتي متفاوتي را موجب شده و استمرار اين وضعيت واگرايي جمعيت شناختي راب به پديده مسلط در آينده جامعه مورد بررسي تبديل خواهد کرد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 195
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی