6 SID.ir | رويكرد اسلامي به روش شناسي پژوهش تربيتي: تبيين امكان وضرورت
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

رويكرد اسلامي به روش شناسي پژوهش تربيتي: تبيين امكان وضرورت

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
 
چکیده: 

«روش شناسي پژوهش تربيتي» به عنوان نظريه اي در خصوص چگونگي و چرايي اكتساب معرفت با تمايز از بحث درباره روش ها و فنون تحقيق، منطقي را براي محققان و كاربران تحقيقات تربيتي فراهم مي آورد تا دلايل استفاده از راهبردها و روش هاي خاص در توليد، گردآوري و توسعه انواع مشخص معرفت درباره پديده هاي تربيتي را تبيين نمايند (اسكات و موريسن 2006).
بر اين اساس مباحث روش شناسي تحقيق عمدتا بر مباني فلسفي به ويژه مفروضات معرفت شناختي مبتني هستند، اما با وجود رويكردهاي مختلف به اين مبحث، ترديدهايي درباره امكان و ضرورت رويكردي ديني و اسلامي به روش شناسي پژوهش تربيتي وجود دارد.
در اين مقاله پس از توضيح مفهوم و قلمرو روش شناسي پژوهش تربيتي و نقش آن در مطالعات تربيتي، نخست مدعاي اثبات گرايان مبني بر عدم امكان پردازش رويكردي ديني و ارزشي به روش شناسي پژوهش، تحليل و نقد گشته است، آنگاه با اشاره به انتقادات وارد بر الگوي تباين معرفتي با تعاليم وحياني دين و مباني آن و نيز امكانات و قابليت هاي تعاليم اسلامي در جهت كمك به شناخت و هدايت جريان تعليم وتربيت، لزوم ارايه رويكردي اسلامي به روش شناسي پژوهش تربيتي تشريح و در پايان اهم ويژگي هاي رويكرد مطلوب و پاره اي مطالعات و اقدامات زمينه ساز تحقق آن، معرفي شده است.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 382
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی