برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي مدل علي ويژگي هاي شخصيتي، جهت گيري هاي انگيزشي و راهبردهاي شناختي يادگيري

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

هدف اين پژوهش بررسي مدل علي ويژگي هاي شخصيتي، جهت گيري هاي انگيزشي و استفاده از راهبردهاي شناختي يادگيري در دانش آموزان است. براي دستيابي به اين هدف 270 دانش آموز دختر و پسر مقطع سوم راهنمايي مدارس شيراز از راه نمونه گيري خوشه اي تصادفي انتخاب شدند. براي مطالعه ابعاد شخصيتي، از پرسش نامه، پنج عامل بزرگ شخصيت كودكان استفاده شد. اين ابزار به وسيله والدين براي دانش آموزان تكميل گرديد. براي مطالعه جهت گيري انگيزشي و استفاده از راهبردهاي يادگيري از پرسش نامه انگيزش مدرسه (SMQ) و بخش راهبردهاي خود تنظيمي يادگيري پرسش نامه راهبردهاي انگيزشي براي يادگيري (MSLQ) استفاده شد. روايي و پايايي اين ابزارها از راه تحليل عاملي و آلفاي كرانباخ احتساب شده است. به منظور برررسي مدل علي مورد نظر اين پژوهش از تحليل مسير استفاده گرديد.
نتايج نشان داد كه از ميان پنج عامل بزرگ شخصيت، عامل وظيفه مداري افزون بر اثر مستقيم بر راهبردهاي شناختي يادگيري، داراي گونه اي اثر غيرمستقيم از راه متغير جهت گيري يادگيري و جهت گيري عملكردي بر استفاده از راهبردهاي شناختي يادگيري است. در مجموع نتايج اين تحليل از نقش واسطه اي جهت گيري هاي انگيزشي براي ويژگي هاي شخصيتي و استفاده از راهبردهاي شناختي يادگيري حمايت مي كند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

خرمایی، ف.، و خیر، م. (1385). بررسی مدل علی ویژگی های شخصیتی, جهت گیری های انگیزشی و راهبردهای شناختی یادگیری. علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز, 25(4 (پیاپی 49) (ویژه نامه علوم تربیتی)), 79-97. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=69204



Vancouver : کپی

خرمایی فرهاد، خیر محمد. بررسی مدل علی ویژگی های شخصیتی, جهت گیری های انگیزشی و راهبردهای شناختی یادگیری. علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز. 1385 [cited 2021June17];25(4 (پیاپی 49) (ویژه نامه علوم تربیتی)):79-97. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=69204



IEEE : کپی

خرمایی، ف.، خیر، م.، 1385. بررسی مدل علی ویژگی های شخصیتی, جهت گیری های انگیزشی و راهبردهای شناختی یادگیری. علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز, [online] 25(4 (پیاپی 49) (ویژه نامه علوم تربیتی)), pp.79-97. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=69204.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 307 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی