5 SID.ir | رابطه ابعاد هويت و جهت گيري هدف در گروهي از دانش آموزان پيش دانشگاهي شهرستان هاي شيراز و ياسوج
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

رابطه ابعاد هويت و جهت گيري هدف در گروهي از دانش آموزان پيش دانشگاهي شهرستان هاي شيراز و ياسوج

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

هدف از پژوهش حاضر تعيين قدرت پيش بيني ابعاد هويت در ارتباط با هر يك از انواع جهت گيري هدف بود. بدين منظور 404 دانش آموز دختر و پسر رشته هاي مختلف مراكز پيش دانشگاهي شهرهاي شيراز و ياسوج مورد مطالعه قرار گرفتند.
براي تعيين جهت گيري هدف، با اقتباس از مقياس هاي موجود، پرسش نامه اي مشتمل بر 33 گويه تهيه شد. به منظور تعيين روايي از تحليل عوامل و براي احراز پايايي از فرمول آلفا كرونباخ استفاده شد. براي تعيين ابعاد هويت از پرسش نامه ابعاد هويت ويرايش سه ايكس (چيك، تروپ، چن و آندروود، 1994) استفاده شد. اين مقياس شامل 35 گويه بود كه روايي و پايايي آن به روش هاي فوق الذكر تعيين شد.
با استفاده از تحليل رگرسيون چند متغيره قدرت پيش بيني ابعاد هويت در هر يك از انواع جهت گيري محاسبه شد. يافته ها نشان داد كه در رويه هدف گزيني اعتبارجويي، هويت اجتماعي و هويت جمعي به ترتيب پيش بيني كننده هاي معني داري بودند با اين تفاوت كه هويت جمعي به گونه منفي اين نوع جهت گيري را پيش بيني مي نمود. در رويه رشد جويي تنها متغير پيش بيني كننده هويت جمعي بود و در رويه شكست پرهيزي هويت اجتماعي بگونه مثبت و هويت فردي بگونه منفي نقش پيش بيني كننده داشتند.
در مجموع يافته هاي پژوهش حاضر حكايت از آن داشت كه بين دو سازه ارتباط معنادار وجود دارد و هر يك از انواع جهت گيري هدف بوسيله بعد خاصي از هويت پيش بيني مي شود. تبيين هاي تفصيلي پيرامون چگونگي پيوند اين دوسازه در اصل مقاله آورده شده است.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 429
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی