برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
زمستان 1385 , دوره  5 , شماره  18 ; از صفحه 171 تا صفحه 202 .
 
عنوان مقاله: 

سنجش انگيزه دروني و بيروني پيشرفت و نگرش دانش آموزان مقاطع مختلف تحصيلي نسبت به مسائل آموزشي و سهم اين متغيرها در تبيين پيشرفت تحصيلي آنان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن
 
چکیده: 
تحقيق حاضر در مورد يك گروه نمونه 368 نفري از دانش آموزان مقاطع و رشته هاي تحصيلي در شهر تهران انجام گرفت كه به روش تصادفي انتخاب شده بودند. داده هاي تحقيق با اجراي پرسشنامه خود- تنظيمي و نگرش سنج در مورد دانش آموزان گروه نمونه جمع آوري شد. پس از تجزيه و تحليل داده ها نتايج زير به دست آمد:1- پيشرفت تحصيلي دانش آموزان دختر در همه سطوح و مقاطع تحصيلي بالاتر از پسران است.2- انگيزه دروني و نگرش دانش آموزان دختر و پسر نسبت به مسايل تحصيلي در همه سطوح و رشته هاي تحصيلي از حد متوسط پايين تر است.3- انگيزه بيروني در دانش آموزان رشته رياضي و مقطع پيش دانشگاهي در حد متوسط، اما در ساير رشته ها و مقاطع تحصيلي پايين تر از متوسط است.4- تجزيه و تحليلي داده ها نشان داد كه روي هم رفته، 12 درصد واريانس پيشرفت تحصيلي به كمك دو عامل انگيزه دروني و نگرش نسبت به تحصيل تبيين مي شود. در اين ميان، سهم انگيزه دروني بيشتر از نگرش است و انگيزه بيروني در تبيين واريانس پيشرفت تحصيلي سهم معني داري ايفا نمي كند.5- اكثريت دانش آموزان نسبت به درس زبان و ادبيات فارسي اظهار علاقه مندي، نسبت به دروس رياضيات، علوم و علوم اجتماعي اظهار بي علاقگي و نسبت به دروس زبان انگليسي، علوم ديني و هنر اظهار بي تفاوتي كرده اند.6- كمتر از 50 درصد دانش آموزان نسبت به محتواي برنامه هاي درسي ابراز علاقه مندي كردند. اكثر دانش آموزان مناسب بودن روش تدريس معلمان و روابط مطلوب بين معلم و شاگرد را مورد تاييد قرار داده اند.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

شریفی، ح. (1385). سنجش انگیزه درونی و بیرونی پیشرفت و نگرش دانش آموزان مقاطع مختلف تحصیلی نسبت به مسائل آموزشی و سهم این متغیرها در تبیین پیشرفت تحصیلی آنان. نوآوری های آموزشی, 5(18), 171-202. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=69091



Vancouver : کپی

شریفی حسن پاشا. سنجش انگیزه درونی و بیرونی پیشرفت و نگرش دانش آموزان مقاطع مختلف تحصیلی نسبت به مسائل آموزشی و سهم این متغیرها در تبیین پیشرفت تحصیلی آنان. نوآوری های آموزشی. 1385 [cited 2021December09];5(18):171-202. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=69091



IEEE : کپی

شریفی، ح.، 1385. سنجش انگیزه درونی و بیرونی پیشرفت و نگرش دانش آموزان مقاطع مختلف تحصیلی نسبت به مسائل آموزشی و سهم این متغیرها در تبیین پیشرفت تحصیلی آنان. نوآوری های آموزشی, [online] 5(18), pp.171-202. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=69091.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 920 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی