8 SID.ir | ارزشيابي مهارت هاي حرفه اي معلمان دوره ابتدايي
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

ارزشيابي مهارت هاي حرفه اي معلمان دوره ابتدايي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

اين تحقيق به منظور ارزشيابي سطح توانايي ها و مهارت هاي حرفه اي معلمان دوره ابتدايي و نيز يافتن نقاط قوت و ضعف روشهاي تدريس و رفع نارسايي ها و بهبود كيفي آن در سطح شهر تهران انجام شد. افزون بر آن، رابطه برخي از عوامل تاثيرگذار بر مهارتهاي حرفه اي معلمان (مثل جنس، سن، سطح تحصيلات، رشته تحصيلي، سابقه تدريس، شرايط فيزيكي و تعداد دانش آموزان كلاس، گذراندن دوره هاي آموزشي قبل و حين خدمت) مورد سنجش قرار گرفت. براي بررسي رابطه بين مهارت هاي حرفه اي معلمان و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان و نيز دست يابي به تفاوت مهارت هاي حرفه اي معلمان مناطق مورد مطالعه، سوالهايي مطرح شد.
جامعه آماري مورد مطالعه اين تحقيق را معلمان مدارس ابتدايي شهر تهران در سال تحصيلي
1384 -85 تشكيل مي دهند. مهارت هاي حرفه اي 457 نفر از معلمان دوره ابتدايي از 5 منطقه و 54 واحد آموزشي، كه با روش نمونه گيري تصادفي چند مرحله اي انتخاب شده بودند، مورد مطالعه قرار گرفت. 45 نفر از مديران مدارس ابتدايي به پرسشنامه هايي كه براي نظرخواهي از آنان در مورد چگونگي مهارت معلمان در تدريس تدوين شده بود، پاسخ دادند. كلاس هاي درس 45 نفر از معلمان نيز سه بار مشاهده و ارزيابي شد.
يافته ها نشان مي دهد كه در فعاليت هاي آموزشي كلاس درس، به هدف هاي مهارتي، كمتر از هدف هاي دانشي و نگرشي توجه شده است. معلمان مورد مطالعه در كليات تدريس از مهارت نسبي برخوردارند؛ اما در اجزاي مهم تدريس با برخي نارسايي هاي جدي مواجهند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 1476
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی