برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي تطبيقي تضاد معنائي در دانش آموزان شنوا و ناشنواي پايه پنجم ابتدايي شهر تهران

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه گفتار درمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
 
چکیده: 

مقدمه. آسيب ديدگان شنوايي‌ به دليل ضايعاتي‌ كه در يكي‌ از اصلي‌ ترين بخشهاي‌ دستگاه ارتباطي‌شان وارد شده است . دچار پريشاني‌ و اختلالات قابل توجهي‌ در برقراري‌ ارتباط مي‌شوند. پژوهش حاضر به بررسي برخي‌ تفاوتهاي‌ پردازشي‌ اطلاعات بين دو گروه دانش‌آموران شنوا و ناشنواي‌ پايه پنجم دبستان مي‌ پردازد. در اين پژوهش توانايي‌ پردازش اطلاعات مربوط به كلمات متضاد در حيطه معني ‌شناسي‌ مورد بررسي‌ و مقايسه قرار گرفت.
روشها. جامعه مورد مطالعه اين پژوهش شامل كليه دانش آموزان پايه پنجم ابتداي‌ شهر تهران مي‌باشد كه داراي‌ افت شنوايي بيش از 70 دسي ‌بل در مقياس‌ Best Bunaural Average بودند و به منظور مقايسه به همان تعداد از زمان مناطق آموزش و پرورش شهر تهران از بين دانش آموزان شنوا، مورد بررسي‌ قرار گرفتند. متغيرهاي‌ مورد بررسي اين پژوهش شامل چهار متغير غير زباني‌ سن، جنس، افت شنوايي‌ و زبان پردازشي‌ بودند و نيز پنچاه متغير زباني‌ از واژه‌هاي‌ رايج زبان فارسي‌ كه غالبا در مقوله صفات قرا داشته، مي ‌شد و آزمودنيها (شنوا و ناشنوا) بايستي‌ با خواندن كلمات اين آزمون، مخالف آنها را در جاي‌ مناسب مي ‌نوشتند. زمان انجام آزمون نيز به دقت محاسبه مي‌شد.
نتايج. ترتيب پاسخگويي‌ درست به واژه‌ها در دو گروه، تفاوت قابل ملاحظه ‌اي‌ دارد. ترتيب واژه‌هاي‌ فرا گرفته شده براساس‌ پاسخهاي‌ درست در دو گروه، تفاوت قابل ملاحظه ‌اي‌ دارد. زمان پردازش در گروه شنوا كوتاهتر و سرعت پردازش سريعتر است. بين دو گروه دركل آزمودني ها، جنس مونت پاسخ «درست» بيشتري‌ را ارائه دادند.
بحث. در مورد زمان پردازش بين دو جنس از هر گروه تفاوت معني ‌داري‌ مشاهده نشد ولي‌ اطلاعات بين گروه شنوا و ناشنوا تفاوت معني ‌دار بود و نشانگر سرعت بيشتر در پردازش اطلاعات در ذهن گروه شنوا نسبت به ناشنوا بود و اين تفاوت به احتمال‌ زياد مربوط به پايين بودن خزانه واژگان و سرعت دست ‌يابي‌ به اطلاعات موجود در گروه ناشنوا مي ‌باشد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

شفیعی، ب. (1382). بررسی تطبیقی تضاد معنائی در دانش آموزان شنوا و ناشنوای پایه پنجم ابتدایی شهر تهران . پژوهش در علوم پزشکی, 8(4), 81-84. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=6893



Vancouver : کپی

شفیعی بیژن. بررسی تطبیقی تضاد معنائی در دانش آموزان شنوا و ناشنوای پایه پنجم ابتدایی شهر تهران . پژوهش در علوم پزشکی. 1382 [cited 2021August02];8(4):81-84. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=6893



IEEE : کپی

شفیعی، ب.، 1382. بررسی تطبیقی تضاد معنائی در دانش آموزان شنوا و ناشنوای پایه پنجم ابتدایی شهر تهران . پژوهش در علوم پزشکی, [online] 8(4), pp.81-84. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=6893.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 92 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی