5 SID.ir | طراحي الگويي براي تعيين سطح يادگيرندگي سازمانها: شركتهاي قطعه سازي خودرو
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

طراحي الگويي براي تعيين سطح يادگيرندگي سازمانها: شركتهاي قطعه سازي خودرو

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه مدیریت، دانشگاه تربیت مدرس تهران، ایران
 
چکیده: 

ايجاد و حفظ مزيت رقابتي براي سازمانها در قرن بيست و يكم، مستلزم شناخت تغييرات تاثيرگذار بر سازمان، چابكي و انعطاف در مواجهه با تغييرات و افزايش قابليتها در ارتباط با تقاضاهاي متنوع مشتريان است و تنها سازمانهاي يادگيرنده اين گونه اند.
سازمانها به منظور يادگيرنده شدن، فرايند چهار مرحله اي شناسايي و خلق اطلاعات، تعبير و تفسير و تبادل اطلاعات، كاربرد علمي اطلاعات / توليد دانش و نهادينه كردن دانش را به كار مي گيرند و اجراي چنين فرايندي نيازمند بستر مناسب سازماني است. سازمانهايي كه ويژگيهاي خاصي را در رهبري، نيروي انساني، طرح سازماني، فرهنگ و ماموريت و استراتژي خود ايجاد مي كنند، زمينه را براي يادگيرنده شدن فراهم مي سازند.
نوآوري تحقيق در اين است كه سطوح يادگيررندگي سازمانها را بر اساس دو سنگ بناي فرايند يادگيري و ويژگي سازمانهاي يادگيرنده تعيين مي كند و يافته هاي پژوهش نشان مي دهد كه شركتهاي قطعه سازي خودرو از نظر سطح يادگيرنده بودن با يكديگر متفاوتند و مي توان آنها را با توجه به ميزان تاكيد و استفاده آنها از داده، اطلاعات و دانش به ترتيب به سازمانهاي داده مدار، اطلاعات مدار و دانش مدار تقسيم كرد. هر سازمان با توجه به اينكه تا چه مرحله از فرايند يادگيري سازماني را به كار گرفته است و به چه ميزان ويژگيهاي سازمان يادگيرنده را به دست آورده است، در يكي از سطوح يادگيرندگي سازمانها قرار مي گيرد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 172
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی