4 SID.ir | اصول و قواعد حاکم بر فرايند تربيت شهروندي و بررسي سير تحولات و ويژگي هاي اين گونه آموزش ها در کشور ژاپن
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

اصول و قواعد حاکم بر فرايند تربيت شهروندي و بررسي سير تحولات و ويژگي هاي اين گونه آموزش ها در کشور ژاپن

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی
 
چکیده: 

در اين مقاله نخست به تحليل مفهوم شهروندي و ابعاد گوناگون آن از ديدگاه برخي از انديشمندان و صاحب نظران تعليم و تربيت مي پردازيم. سپس با ديد تطبيقي به چگونگي فرايند تربيت شهروندي و سير تحولات آن در يکي از ممالک صاحب تجربه که به گواه تاريخ تحولات جهاني آموزش و پرورش، بيش از هر کشور ديگر جهان در اين خصوص اقدامات اصلاح طلبانه به عمل آورده است، يعني کشور ژاپن، خواهيم پرداخت.
گفتني است که بررسي فرايند تربيت شهروندي در کشور ژاپن، که در بخش دوم اين مقاله به طور مفصل بدان اشاره خواهد شد، بر دو هدف استوار است. نخست اين که خواننده را در جريان شکل گيري تربيت شهروندان و عوامل اجتماعي، سياسي و اقتصادي، که در طول تاريخ پرفراز و نشيب کشور ژاپن بر آن تاثير گذاشته است، خواهيم گذاشت. دوم آن که دريابيم ديگران در راه ساختن و قوام بخشي نظام آموزش شهروندي خود چه اقداماتي به عمل آورده اند و امروزه چه تدابيري را در جهت حل و فصل مسايل و مشکلات ناشي از اين گونه آموزش ها در پيش گرفته اند، زيرا به اعتقاد نگارنده بينشي که از اين طريق حاصل مي شود اين امکان را براي ما فراهم خواهد کرد که با ژرف انديشي و گام هاي سنجيده نسبت به اصلاحات برنامه هاي مربوط به تربيت شهروندي کشورمان اقدام کنم.
در بخش پاياني اين مقاله کوشيده ايم با تحليل نتايج حاصل از اين مطالعه و تبيين اجمالي وضع کنوني آموزش شهروندي در کشورمان، پيشنهادهايي را براي بهره گيري از انديشه هاي نو در استقرار يک نظام کارآمد تربيت شهروند ارايه کنيم.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 417
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی