برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
پاييز 1386 , دوره  13 , شماره  3 (45) ; از صفحه 109 تا صفحه 142 .
 
عنوان مقاله: 

ارتباط رهيافتهاي يادگيري با ترجيحات آموزشي دانشجويان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه برنامه ریزی آموزش عالی، موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی
 
چکیده: 

دانشجويان به طرق مختلف مطلب مورد يادگيري را پردازش و درك ميكنند. رهيافت يك نظريه هدفدار است كه نشان مي دهد دانشجو چگونه مطالب درسي را ياد مي گيرد. ياد گيرنده با توجه به نيازهاي محيط و اهداف شخصي رهيافت خود را انتخاب مي كند. بعضي از دانشجويان مفاهيم جديد را با دقت بررسي و بر نكات اصلي تمركز مي كنند تا بتوانند معني مطلب را بفهمند (رهيافت عميق)، بعضي ديگر اطلاعات را به صورت غيرفعال دريافت مي كنند، به بخش هاي يادگيري به صورت جداگانه مي نگرند و مطالب را حفظ مي كنند (رهيافت سطحي) و برخي ديگر براي يادگيري برنامه ريزي مي كنند، از راهبردهايي استفاده مي كنند كه بتوانند اطلاعات را درك و تنظيم كنند و نسبت به نيازهاي ارزيابي حساس هستند (رهيافت كسب موفقيت). هدف اصلي اين پژوهش پيدا كردن رهيافت هاي يادگيري دانشجويان است. هدف دوم پيدا كردن ارتباط رهيافت هاي يادگيري دانشجويان و ترجيحات آموزشي آنان است.
در اين پژوهش 135 دانشجوي دانشكده پزشكي دانشگاه شهيد بهشتي (85 دختر و 53 پسر) با ميانگين سني
19.57 در دروس ميكروبيولوژي، ژنتيك و انگل شناسي شركت كردند. روش تحليل داده ها تحليل عاملي، روش استخراج حداكثر درستنمايي و روش چرخش واريمكس با استفاده از برنامه SPSS بود. سه عامل رهيافت سطحي، رهيافت كسب موفقيت و رهيافت عميق با ارزش هاي ويژه « بيش از يك» استخراج شد. متغيرهاي در برگيرنده هر عامل با يكديگر سازگاري دروني داشتند (a>0.8). دو آزمون تحليل عاملي و همبستگي پيرسون ارتباط آماري مثبت و معني دار بين رهيافت عميق و رهيافت كسب موفقيت با ترجيح براي درك مطلب و رهيافت سطحي با ترجيح براي ارايه مجدد اطلاعات را نشان داد. در اين پژوهش عوامل محيطي نيز كه يادگيري عميق را تشويق مي كند، مورد بحث قرار گرفته است.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 176
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی