نسخه جدید سایت SID.ir

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
بهار 1385 , دوره  2 , شماره  7 ; از صفحه 197 تا صفحه 205 .
 
عنوان مقاله: 

بررسي قابليت اعتماد و اعتبار آزمون دست برتري چاپمن در دانش آموزان راهنمايي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه پیام نور
 
چکیده: 
هدف پژوهش حاضر بررسي قابليت اعتماد و اعتبار آزمون دست برتري چاپمن در دانش آموزان راهنمايي بود. بدين منظور 1000 دانش آموز (441 پسر، 559 دختر) کلاس اول تا سوم راهنمايي با ميانگين سني 13 سال و 5 ماه و انحراف استاندارد 1 سال و دو ماه که در سال تحصيلي 84-83 در منطقه 5 آموزش و پرورش تهران در مدارس عادي به تحصيل اشتغال داشتند، از بين 6 مدرسه راهنمايي (سه مدرسه دخترانه و سه مدرسه پسرانه) به صورت تصادفي خوشه اي انتخاب شدند. براي سنجش دست برتري از پرسشنامه چاپمن و چاپمن (1987) استفاده شد. از 13 ماده پرسشنامه سه ماده حذف شدند و آلفاي کرونباخ پرسشنامه 0.94، همبستگي دو نيمه آن 0.94 و قابليت اعتماد بازآزمايي آن 0.92 به دست آمد. براي بررسي اعتبار از دو روش استفاده شد. همه دانش آموزاني که بر اساس نتايج آزمون راست برتر و چپ برتر تشخيص داده شدند، خود را راست برتر و چپ برتر مي دانستند. تحليل عوامل نيز نشان داد که اين آزمون تنها يک عامل دارد که 68.43 درصد واريانس را تبيين مي کند و همه مواد پرسشنامه اين عامل را مي سنجد. نتيجه کلي نشان داد که پرسشنامه دست برتري چاپمن و چاپمن به منظور متمايز کردن برتري جانبي دانش آموزان راهنمايي از قابليت اعتماد و اعتبار مناسبي برخوردار است.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
  • ندارد
 
طرح های مرتبط: 
  • ندارد
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

علی پور، ا. (1385). بررسی قابلیت اعتماد و اعتبار آزمون دست برتری چاپمن در دانش آموزان راهنمایی. روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی), 2(7), 197-205. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=66961



Vancouver : کپی

علی پور احمد. بررسی قابلیت اعتماد و اعتبار آزمون دست برتری چاپمن در دانش آموزان راهنمایی. روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی). 1385 [cited 2022August12];2(7):197-205. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=66961



IEEE : کپی

علی پور، ا.، 1385. بررسی قابلیت اعتماد و اعتبار آزمون دست برتری چاپمن در دانش آموزان راهنمایی. روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی), [online] 2(7), pp.197-205. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=66961.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 336 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی