3 SID.ir | عوامل استرس زا در آموزش باليني دانشجويان پرستاري دانشكده پرستاري مامايي آمل
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

عوامل استرس زا در آموزش باليني دانشجويان پرستاري دانشكده پرستاري مامايي آمل

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* بابل، دانشکده پرستاری و مامایی رامسر
 
چکیده: 

سابقه و هدف: آموزش باليني بخش اساسي و مهم آموزش پرستاري است كه هر گونه مشكل در آن، كارايي و بازده آموزش پرستاري را تحت الشعاع قرار مي دهد. استرس يكي از اين مشكلات است كه سبب افت تحصيلي و بروز رفتارهاي نامطلوب و اختلالات جسمي در دانشجويان پرستاري مي گردد. هدف از مطالعه حاضر شناخت عوامل استرس زا در آموزش باليني دانشجويان رشته پرستاري دانشكده پرستاري مامايي حضرت زينب (س)‌ آمل مي باشد.
مواد و روشها: مطالعه به صورت مقطعي بر روي 120 نفر از دانشجويان ترمهاي سوم الي هشتم اين دانشكده انجام شد. نمونه گيري بصورت سرشماري بوده و اطلاعات از طريق پرسشنامه مشتمل بر 29 سوال بسته، جمع آوي گرديد.
يافته ها: بيشترين ميزان استرس در دامنه 4-1، ميانگين امتيازات و انحراف معيار استرس داربودن عواملي چون تذكر مربي در حضور پرسنل و پزشكان
(3.7±0.65)، تذكر در حضور دانشجويان (3.41±0.86)، عدم مراقبت كافي از جانب پزشك (3.41±0.74) و درمان ناكافي و نيمه كاره بيماران به علت فقر و تنگدستي (3.39±0.82) بوده است. دانشجويان برقراري ارتباط با مربي را استرس آورتر از برقراري ارتباط با سايرين دانستند (=2.87±1 ميانگين). بين دوره شبانه و روزانه، وضعيت تاهل و محل سكونت، با عوامل استرس زا ارتباط معني داري وجود نداشت اما اين اختلاف در بين ترم هاي مختلف در برخي از موارد معني دار بوده است.
بحث و نتيجه گيري: براي تسهيل يادگيري دانشجويان پرستاري و دستيابي به اهداف آموزشي اين رشته لازم است تا شرايط استرس زا در محيط هاي آموزش باليني تعديل گردد و روشهاي مقابله با استرس هاي موجود به دانشجويان آموزش داده شود.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 311
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی