برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
شهريور 1386 , دوره  8 , شماره  1 ; از صفحه 49 تا صفحه 68 .
 
عنوان مقاله: 

تعيين شاخص هاي مديريت موثر كلاس در دانشگاهها و موسسات آموزش عالي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

در اين مقاله مديريت کلاس مورد بحث واقع شده است. روش تحقيق، توصيفي - تحليلي و از منظري ديگر كمي - كيفي است. در بخش كيفي با استادان نمونه كشوري مصاحبه شده و در بخش كمي عملكرد اعضاي هيات علمي دانشگاه اصفهان به وسيله پرسشنامه محقق ساخته مورد بررسي قرار گرفته است. جامعه تحقيق شامل استادان نمونه كشوري دانشگاههاي اصفهان، صنعتي اصفهان و علوم پزشكي اصفهان و اعضاي هيات علمي دانشگاه اصفهان است. براي انتخاب استادان نمونه كشوري، از روش نمونه گيري هدفمند استفاده گرديده و با 15 نفر از آنان مصاحبه شده است. براي انتخاب اعضاي هيات علمي دانشگاه اصفهان، از روش نمونه گيري طبقه اي متناسب با حجم استفاده شده است. حجم اين جامعه در سال تحصيلي 84-83 تعداد 395 نفر بوده كه از ميان آنها 58 نفر انتخاب شده است. براي ارزيابي عملکرد افراد انتخاب شده، تعداد 1245 دانشجوي زن و مرد سالهاي سوم و چهارم مقطع كارشناسي در تحقيق شرکت داده شدند. يافته هاي تحقيق نشان داد كه در بخش كيفي، استادان نمونه كشوري بر دو مقوله 1- اهميت کلاس و چگونگي مديريت آن و 2- رفتار محترمانه با دانشجويان تاكيد داشته اند. در بخش كمي، اعضاي هيات علمي دانشگاه اصفهان با كسب نمره 87/3، بيش از حد متوسط (5/3) به نشانگرهاي مديريت کلاس توجه داشته اند. عملكرد اعضاي هيات علمي برحسب دانشكده و مرتبه علمي تفاوت معناداري نداشته، اما عملكرد آنان برحسب سابقه تدريس متفاوت بوده است. اعضاي هيات علمي داراي سابقه تدريس10-1 سال نسبت به افراد داراي سابقه تدريس20-11 سال در زمينه مديريت کلاس عملكرد بهتري داشته اند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

شریفیان، ف.، و نصر، ا.، و عابدی، ل. (1386). تعیین شاخص های مدیریت موثر کلاس در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی. مطالعات تربیتی و روان شناسی, 8(1), 49-68. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=65621



Vancouver : کپی

شریفیان فریدون، نصر احمدرضا، عابدی لطفعلی. تعیین شاخص های مدیریت موثر کلاس در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی. مطالعات تربیتی و روان شناسی. 1386 [cited 2021October27];8(1):49-68. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=65621



IEEE : کپی

شریفیان، ف.، نصر، ا.، عابدی، ل.، 1386. تعیین شاخص های مدیریت موثر کلاس در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی. مطالعات تربیتی و روان شناسی, [online] 8(1), pp.49-68. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=65621.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 147 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی