برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي نيازها و روش هاي آموزشي متخصصين علوم آزمايشگاهي از ديدگاه شركت كنندگان و مشمولين در دانشگاه علوم پزشكي تهران سال 80-79

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران
 
چکیده: 

 مقدمه: در سيستم آموزشي كنوني در نظر گرفتن جنبه هاي اقتصادي و استفاده منطقي از نيروي انساني يك ضرورت است و در اين راستا شناسايي نيازهاي آموزشي و معين نمودن اولويت ها و روشهاي مناسب و نوين آموزشي در برنامه هاي آموزش مداوم امكان استفاده بهينه از منابع محدود و دردترس را فراهم مي كند .تعيين اولويتهاي آموزشي مورد نياز و روشهاي موثر آموزشي متخصصين علوم آزمايشگاهي با استفاده از نظرات آنان است.
روشها: اين مطالعه توصيفي– مقطعي بوده است و با استفاده از پرسشنامه معتبر و پايا و خود اجرا كه در هنگام برگزاري برنامه هاي مدون و نيز در زمان دريافت گواهينامه مقدماتي و نهايي آموزش مداوم توسط متخصصين علوم آزمايشگاهي تكميـل گرديـده واطلاعـات آن جمع آوري شد.
يافته ها: 243 نفر از متخصصين علوم آزمايشگاهي مورد بررسي قرار گرفته اند كه داراي ميانگين سني (8/11 =
SD) 6/42 سال و ميانگين سابقه خدمت 3/14 سال بوده اند . 6/64% آنان مرد بوده اند و نيازهاي آموزشي برمبناي اولويت ها در پرسشنامه به ترتيب شامل: كنترل كيفيت آزمايشگاهـهـا (61%) ،ايمونولــوژي (60%) و هماتولــوژي (3/56%)‌ ،ميكـروب شناسـي (2/51%)‌ و بيوشيمـي(5/46%)‌، PCR (1/44%)،انگـل شناسي (1/44%)‌، روشها و تكنيكهاي جديد آزمايشگاهي (43%)‌، تازه هاي علمي(3/40%) و هورمون شناسي (3/34%) بوده است بيشترين روشهاي مورد درخواست:كارگاه آموزشي(4/63%)، سخنراني همراه بافيلم (63%)، سخنراني همراه با پرسش و پاسخ (1/55%)، معرفي بيماران در حضور اساتيد (2/36%)، اينترنت (6/34%) بوده است . مناسب تريـن نوع آموزش به ترتيب اولويـت: برنامه هاي مـدون (51%) ،‌مطالعـه كتـب خودآمـوز(2/50%)، تماشاي Video tape و استفاده ازاينترنت (8/49%)، مطالعه مجلات خودآموز (8/35%)، سمينار و كنگره (8/35%)‌، استفاده از نوار صوتي (23%) بوده است .3/59% متخصصين علوم آزمايشگاهي ترجيج ميداده اند كه مدت اجراي برنامه كمتر از 3 روز باشد .
نتيجه: توصيه مي شود كه برنامه ريزان آموزش مداوم قبل از طراحي محتواي برنامه ها، نيازسنجي نمايند و موفقيت يك راهبرد آموزشي بستگي به دانستن فلسفه شناخت نياز و نوع مداخله آموزشي و شيوه هاي مختلف يادگيري موثر دارد .

 
کلید واژه: 


 
موضوعات مرتبط: 
-
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

صبوری، ا.، و شیرازی، م.، و زینالو، ع.، و علاالدینی، ف. (1381). بررسی نیازها و روش های آموزشی متخصصین علوم آزمایشگاهی از دیدگاه شرکت کنندگان و مشمولین در دانشگاه علوم پزشکی تهران سال 80-79. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی, 2(1 (پیاپی 7) (ویژه نامه پنجمین همایش کشوری آموزش پزشکی)), 0-0. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=65612



Vancouver : کپی

صبوری احمد، شیرازی ماندانا، زینالو علی اکبر، علاالدینی فرشید. بررسی نیازها و روش های آموزشی متخصصین علوم آزمایشگاهی از دیدگاه شرکت کنندگان و مشمولین در دانشگاه علوم پزشکی تهران سال 80-79. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1381 [cited 2021October19];2(1 (پیاپی 7) (ویژه نامه پنجمین همایش کشوری آموزش پزشکی)):0-0. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=65612



IEEE : کپی

صبوری، ا.، شیرازی، م.، زینالو، ع.، علاالدینی، ف.، 1381. بررسی نیازها و روش های آموزشی متخصصین علوم آزمایشگاهی از دیدگاه شرکت کنندگان و مشمولین در دانشگاه علوم پزشکی تهران سال 80-79. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی, [online] 2(1 (پیاپی 7) (ویژه نامه پنجمین همایش کشوری آموزش پزشکی)), pp.0-0. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=65612.



 

 
بازدید یکساله 218 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی