برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي نگرش دانشجويان و اساتيد دانشكده پزشكي در مورد آموزش در مركز پزشكي جامعه نگر زنجان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* زنجان، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی، معاونت آموزشی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی
 
چکیده: 

زمينه: امروزه جهت آموزش عملي دانشجويان رشته پزشكي فقط به بيمارستان ها اكتفا نمي شود. دانشجويان رشته پزشكي لازم است در مراكزي حضور داشته و آموزش ببيند كه تعداد بيماران و تنوع آنها از لحاظ مشكلات پزشكي مناسب باشد. مركز آموزش پزشكي جامعه نگر با تعداد مناسب بيمار جهت مشاوره، مكاني است كه دانشجويان رشته پزشكي مي توانند تا حدودي به اين اهداف دست يابند.
هدف: اين مطالعه با هدف بررسي نگرش دانشجويان و اساتيد دانشكده پزشكي در زمينه آموزش در مركز پزشكي جامعه نگر در سال تحصيلي 84-83 صورت گرفته است.
روش كار: در اين مطالعه توصيفي، دو پرسشنامه براي ارزيابي نگرش دانشجويان و اساتيد نسبت به نحوه آموزش، تعداد بيماران، موقعيت مركز و كيفيت آموزش در مركز آموزش پزشكي جامعه نگر طراحي گرديد. بعد از تاييد روايي پرسشنامه ها، پايايي‌ آنها با استفاده از ضريب آلفاي كرونباخ برابر
0.79 به دست آمد. پرسشنامه ها بين دانشجوياني كه آموزش آنها مدتي در مركز جامعه نگر صورت گرفته بود و اساتيد آنها توزيع گرديد. در نهايت 136 پرسشنامه دانشجويي و 14 پرسشنامه اساتيد جمع آوري گرديد.
يافته ها: نتايج نشان داد كه
66.9 درصد دانشجويان و 53.8 درصد اساتيد علاقمند به حضور در اين مركز بودند. 72.8 درصد دانشجويان و 61.4 درصد اساتيد آموزش جامعه نگر را ضروري مي دانستند. در اين موارد كارورزان درصد بيشتري نسبت به كارآموزان داشتند. بيشترين رضايت مندي از نحوه آموزش اساتيد مربوط به گروه اطفال (83.2 درصد) و به طور معني داري از ساير گروه ها بيشتر بود (p<0.05). بيشترين رضايت مندي از تعداد و تنوع مراجعين از نظر دانشجويان مربوط به گروه اطفال (به ترتيب 71.7 و 65.6 درصد) و كمترين مربوط به گروه داخلي (به ترتيب 20.8 و 21.5 درصد) بود. ميانگين (انحراف معيار±) نمره نگرش دانشجويان نسبت به مركز (± 12.5) 51.9 بود. در اين زمينه كارورزان نگرش مثبت تري داشتند.
نتيجه گيري: نگرش دانشجويان از مركز در حد متوسط بود و به نظر مي رسد به كارگيري اساتيد مجرب، نظارت و ارزشيابي مستمر فعاليت هاي آموزشي و ايجاد زمينه هاي مناسب جهت تحقيق، همچنين حمايت مالي اين مركز مي تواند موجب ارتقا آموزش پزشكي جامعه نگر شود.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

نوریان، ع.، و موسوی نسب، س.، و وهابی، م. (1385). بررسی نگرش دانشجویان و اساتید دانشکده پزشکی در مورد آموزش در مرکز پزشکی جامعه نگر زنجان. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION), 3(1), 43-50. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=64390



Vancouver : کپی

نوریان عباسعلی، موسوی نسب سیدنورالدین، وهابی مژگان. بررسی نگرش دانشجویان و اساتید دانشکده پزشکی در مورد آموزش در مرکز پزشکی جامعه نگر زنجان. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION). 1385 [cited 2021July31];3(1):43-50. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=64390



IEEE : کپی

نوریان، ع.، موسوی نسب، س.، وهابی، م.، 1385. بررسی نگرش دانشجویان و اساتید دانشکده پزشکی در مورد آموزش در مرکز پزشکی جامعه نگر زنجان. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION), [online] 3(1), pp.43-50. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=64390.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 93 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی