4 SID.ir | مقايسه ديدگاه دانشجويان و مربيان پرستاري دانشگاه آزاد اسلامي واحد يزد در مورد وضعيت محيط آموزش باليني (سال 1385)
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

مقايسه ديدگاه دانشجويان و مربيان پرستاري دانشگاه آزاد اسلامي واحد يزد در مورد وضعيت محيط آموزش باليني (سال 1385)

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* یزد، بلوار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد یزد، دانشکده پزشکی علی ابن ابیطالب، گروه پرستاری
 
چکیده: 

زمينه: محيط آموزش باليني، جايگاه پرورش مهارت هاي باليني دانشجويان پرستاري جهت ورود به جامعه كاري خود يعني بيمارستان مي باشد. مطالعات نشان داده است كه درك دانشجويان از محيط آموزش باليني با آن چيزي كه در واقعيت جود دارد متفاوت است و آنها همواره به دنبال آن هستند كه محيط يادگيري شان از مطلوبيت بيشتري برخوردار باشد، بنابراين بررسي وجود هر نوع عامل مداخله گري كه سبب كاهش يادگيري عملي دانشجويان شود، امري اساسي در برنامه ريزي آموزش باليني به شمار مي آيد.
هدف: اين پژوهش با هدف مقايسه ديدگاه دانشجويان پرستاري و مربيان پرستاري در رابطه با وضعيت محيط آموزش باليني انجام شده است.
روش كار: اين پژوهش يك مطالعه توصيفي تحليلي است كه در آن 119 نفر از دانشجويان پرستاري دانشگاه آزاد علوم پزشكي واحد يزد و 14 نفر از مربيان پرستاري، مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوري داده ها پرسشنامه اي پژوهشگر- ساخته حاوي ويژگي هاي دموگرافيك و چهار بخش مرتبط با بررسي ديدگاه ها نسبت به وضعيت محيط آموزش باليني، شامل
"نحوه ارتباط و واكنش مربيان نسبت به دانشجويان"، "وجود فرصت هاي يادگيري در بيمارستان"، "حمايت از يادگيري دانشجويان در محيط بيمارستان" و "امكانات بيمارستان" بود كه بعد از تاييد روايي و پايايي مورد استفاده قرار گرفت.
يافته ها: محيط آموزش باليني را 11 درصد دانشجويان در سطح ضعيف، 77 درصد در سطح متوسط و 12 درصد در سطح مطلوب و 50 درصد مربيان محيط آموزش باليني را در سطح متوسط و 50 درصد در سطح مطلوب ارزيابي كردند. آزمون آماري حاكي از وجود تفاوت معني دار بين ديدگاه هاي دو گروه در زمينه وضعيت محيط آموزش باليني بود
(P=0.001). علاوه بر ديدگاه كلي، سه بعد "ارتباط و واكنش مربيان نسبت به دانشجويان"، "وجود فرصت هاي يادگيري" و "حمايت از يادگيري دانشجويان" را نيز مربيان به طور معني داري، مطلوب تر ارزيابي كردند (P=0.001).
نتيجه گيري: نتايج به دست آمده نشان دهنده وجود تفاوت در ديدگاه مربيان و دانشجويان پرستاري نسبت به وضعيت محيط آموزش باليني مي باشد كه حايز اهميت است. شناسايي اين تفاوت ها مي تواند منجر به شناسايي مشكلات كليدي آموزش باليني شود و با توجه به آنها مي توان راهكارهاي مناسبي را جهت افزايش اثر بخشي آموزش باليني به كار گرفت.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 165
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی