6 SID.ir | ارزيابي کارايي راه آهن جمهوري اسلامي ايران در مقايسه با راه آهن هاي کشور هاي آسيايي و خاور ميانه
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

ارزيابي کارايي راه آهن جمهوري اسلامي ايران در مقايسه با راه آهن هاي کشور هاي آسيايي و خاور ميانه

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 
هدف اصلي بنگاه هاي اقتصادي همواره اين بوده است كه با حداقل منابع موجود، حداكثر استفاده را به دست آورند كه اين مساله اشاره به بهبود كارايي و بهره وري در بنگاه ها دارد. بخش حمل و نقل و به ويژه حمل و نقل ريلي به جهت تاثير گذاري مستقيم و عمده بر روي توسعه اقتصادي و اجتماعي كشور ها داراي اهميت زيادي است. در اين مقاله با توجه به داده هاي آماري 24 کشور منطقه خاورميانه وآسيا، عضو اتحاديه بين المللي راه آهن ها و سازمان همکاري راه آهن ها براي دوره زماني 5 ساله از سال 2000 تا 2004 به بررسي کارايي و بهره وري راه آهن کشور هاي مذکور با تاکيد بر راه آهن کشورمان از طريق تكنيك تحليل پوششي داده ها و شاخص بهره وري مالم كوئيست پرداخته شده است. آنچه که اين مقاله را از مقالات قبلي متمايز مي کند، استفاده از همين شاخص است و به کمک آن تغييرات بهره وري را اندازه گرفت. همچنين کارايي تحت شرايط بازده به مقياس ثابت و بازده به مقياس متغير محاسبه گرديده است. ميانگين کارايي فني راه آهن ايران در شرايط CRS برابر 0.590 و در شرايط VRS برابر 0.6 بوده است. به علاوه در تمام شيوه هاي رتبه بندي راه آهن ايران رتبه اي بهتر از يازدهم از نظر کارايي نداشته است. به کمک شاخص مالم کوئيست نشان مي دهيم. مقادير کارايي فني در طول دوره مورد نظر روند افزايشي داشته است. و ناكارايي موجود بيشتر به دليل ناكارايي مديريتي بوده تا ناكارائي مقياس. همچنين روند تغييرات بهره وري کل عوامل توليد راه آهن كشور در طول دوره نامشخص بوده است. ولي همواره از ميانگين كل كشور هاي مذکور بالاتر است. همچنين راه آهن کشور جهت تحقق شرايط مطلوب بايستي خدمات بيشتري را ارايه نمايد و کشورهاي کره جنوبي، فلسطين اشغالي به عنوان الگو ارايه مي گردد.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 453
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی