برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

اعتبارسنجي ساختاري مهارت هاي خواندن و درك مفاهيم

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

در طي دهه هاي گذشته مهارت هاي خواندن موضوع بسيار مهمي براي تحقيق در زمينه آزمون زبان انگليسي به عنوان زبان خارجي يا زبان اول بوده است. (براتي، 1998؛ آلدرسون، 2000؛‌ اوركوهارت و وير، 1998) در ابتدا اين تصوير وجود داشت كه آيا مي توان توانايي خواندن را به مهارت هاي كوچك تري تبديل كرد كه هم بشود آن را ياد داد و به صورت موثر مورد آزمون قرار بگيرد. به هر حال اين نتيجه گيري شده است كه مهارت هاي خواندن قابل آزمون توسط مواد آزمون سازي نيستند. (آلدرسون، 1990) برخلاف مطالعات گذشته كه در آنها سعي بر اين بوده است تا مهارت هاي درون يك آزمون كه قبلا مورد استفاده قرار گرفته شده است، روشن كنند. در اين مطالعه مدل هاي پنهان درون مهارت هاي خواندن با استفاده از آزموني كه اختصاصا براي همين هدف طراحي شده است، مورد بررسي قرار مي گيرند. در حدود 272 نفر از دانشجويان زن و مرد كه در رشته هاي ادبيات زبان و مترجمي تحصيل مي كردند، 43 مورد آزمون چند گزينه اي خواندن و درك مفاهيم همزمان با قسمت خواندن اكادميك از آزمون IELTS را امتحان دادند. به منظور كشف صفات پنهان، تحليل عاملي روي داده ها انجام شد. تحليل نهايي به ما نشان مي دهد كه حل 9 عاملي و 8 عاملي بهترين توضيح براي مدل عامل هاست. مي توان اين نتيجه گيري كرد كه توانايي خواندن از هشت الي نه مهارت قابل تشخيص و قابل آزمون تشكيل يافته است و يا حتي بيشتر. كاربرد اطلاعات به دست آمده هم براي مواد آزمون و هم براي تدريس قابل استفاده است.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 100
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی