5 SID.ir | بررسي ميزان انطباق نحوه ارايه دروس انتخابي با آيين نامه هاي مربوطه و چگونگي كيفيت بخشي به آن از ديد مديران و دبيران دوره متوسطه استان اصفهان
کرونا در اخبار
وزارت بهداشتفارس ایسنا ایرنا جماران سیناپرس خبرآنلاین
کرونا
CoronaVirus
[COVID19]
کرونا در منابع علمی
CDC Nejm JAMA Lancet Cell BMJ Elsevier Oxford Nature Wiley Cambridge Medrxiv

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي ميزان انطباق نحوه ارايه دروس انتخابي با آيين نامه هاي مربوطه و چگونگي كيفيت بخشي به آن از ديد مديران و دبيران دوره متوسطه استان اصفهان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

پژوهش حاضر با روش پيمايشي و نمونه اي شامل 40 مدرسه متوسطه روزانه سالي- واحدي استان اصفهان، 80 نفر از مديران مدارس و 40 نفر از دبيران مدارس مذكور در سال تحصيلي 82-83 انجام گرفته است. در اين پژوهش، از روش نمونه گيري خوشه اي چند مرحله اي و سه ابزار؛ چك ليست، سنجش نحوه ارايه دروس انتخابي، پرسشنامه مديران و دبيران استفاده شده است تا نحوه ارايه دروس انتخابي، مشكلات و راهكارهاي كيفيت بخشي به آن مورد بررسي قرار گيرد. داده هاي پژوهش در دو سطح آمار توصيفي و استنباطي مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته اند. مهم ترين يافته هاي پژوهش بيانگر آن است كه:
1. ميانگين كل ميزان انطباق ارايه دروس انتخابي با آيين نامه هاي مربوط، در مجموع مولفه ها، در سطح زياد و معنادار بوده است. مدارس متوسطه در حدي قابل توجه به مفاد آيين نامه هاي مذكور متصف بوده است، اما در پاره اي موارد چون، جابه جايي دانش آموزان كلاس جبراني به تكميلي و بالعكس، برگزاري كلاس درس انتخابي با رعايت حداقل و حداكثر نفرات، ارايه كتاب كار به دانش آموزان، نظارت پيوسته بر كارشناسي آموزش هاي مربوط و رعايت جايگزيني ارايه دروس انتخابي با تكميلي، عدم تفاوت هايي انطباق هايي نيز مشهود بوده است. 2. ميانگين كل ميزان مشكلات ارايه دروس انتخابي در سطح زياد و معنادار بوده است. اساسي ترين مشكلات ارايه دروس انتخابي نيز در زمينه هايي چون؛ عدم نظارت دقيق كارشناسي هاي آموزش پرورش، عدم آشنايي دقيق مدارس با مفاد آيين نامه هاي مذكور، فقدان دبيران متخصص براي ارايه دروس متنوع انتخابي بوده است. 3. مهم ترين راهكارهاي كيفيت بخشي به ارايه دروس مذكور بر اساس ديد گاه هاي مديران و دبيران به ترتيب شامل؛ ملزم ساختن مدارس به ارايه دروس انتخابي پس از نيازسنجي از دانش آموزان، تدوين سر فصل هايي مشخص و هدايت گر براي كليه دروس انتخابي، آشناسازي دقيق مسوولان مدارس، اوليا، دبيران و دانش آموزان با قوانين، مقررات و اهداف دروس انتخابي، طراحي ساز و كارهايي براي ملاحظه نيازهاي دانش آموزان در محتواي دروس انتخابي، تصميم گيري قانونگذار براي برقراري ارزشيابي جدي تر دروس انتخابي و تاثير دهي آن در معدل تحصيلي دانش آموز و انتخاب دبيران تحصيلكرده مرتبط با دروس انتخابي توسط مديران مدارس بوده است.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 98
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی