برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
پاييز 1385 , دوره  4 , شماره  12 ; از صفحه 135 تا صفحه 153 .
 
عنوان مقاله: 

اثر تداخل زمينه اي (آرايش تمرين) بر يادگيري و انتقال برنامه حركتي تعميم يافته و پارامتر در تكاليف تعقيبي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

پژوهش حاضر به منظور بررسي اثر روش هاي مختلف آرايش تمرين بر يادگيري و انتقال برنامه حركتي تعميم يافته و پارامتر در تكاليف تعقيبي انجام گرفت. در اين پژوهش كه در دو آزمايش جداگانه انجام شد، 120 آزمودني (5 گروه 12 نفري در هر آزمايش) به طور تصادفي انتخاب شدند. تكليف شركت كننده ها در آزمايش اول تعقيب هدف نوري روي صفحه نمايشگر با برنامه حركتي ثابت (دايره) و پارامتر متغير (سرعت هاي 20 و 30 و 40 دور در دقيقه) با آرايش هاي مختلف بود. تكليف در آزمايش دوم، تعقيب هدف نوري با پارامتر ثابت (سرعت 30 دور در دقيقه) و برنامه حركتي متغير (شكل هاي دايره، مربع و مثلث) با آرايش هاي مختلف بود. آزمودني ها مي بايست در كوشش هاي 20 ثانيه اي هدف نوري را تعقيب كنند. زمان باقي ماندن روي هدف توسط رايانه به عنوان نمره عملكرد منظور شد. آزمودني ها پس از شركت در پيش آزمون، در دوره اكتساب 9 جلسه به تمرين پرداختند و در انتها در آزمون هاي يادداري و انتقال شركت كردند. در نهايت، نتايج نشان داد كه تفاوت ها بين روش هاي مختلف آرايش تمرين در اكتساب و انتقال پارامتر معني دار است. تفاوت ها در مرحله يادداري تاخيري معني دار نبود. همچنين تفاوت ها بين روش هاي مختلف آرايش تمرين در مراحل اكتساب، ياددراي و انتقال برنامه حركتي تعميم يافته معني دار بود.
آرايش هاي مختلف تمرين در مراحل مختلف آزمون اكتساب، يادداري (يادگيري) و انتقال برنامه حركتي تعميم يافته و پارامتر منجر به بروز اثر تداخل زمينه اي مي گردد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 91
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی