3 SID.ir | نقش صفات شخصيت و رويکردهاي يادگيري در پيشرفت تحصيلي دانشجويان
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

نقش صفات شخصيت و رويکردهاي يادگيري در پيشرفت تحصيلي دانشجويان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه تربیت معلم
 
چکیده: 

هدف اين تحقيق، بررسي نقش صفات شخصيت و رويکردهاي يادگيري در پيشرفت تحصيلي دانشجويان بود. در نمونه اي متشکل از 419 آزمودني (214 پسر و 205 دختر)، فرم خلاصه شده پرسشنامه پنج عاملي و پرسشنامه فرايند مطالعه اجرا شدند. براي متغير پيشرفت تحصيلي دانشجويان، ميانگين کل نمرات آنها از طريق دانشگاه مورد مطالعه، جمع آوري شد. با استفاده از تحليل مسير، اثرات مستقيم، و غيرمستقيم صفات شخصيت بر رويکردهاي يادگيري و پيشرفت تحصيلي مورد بررسي قرار گرفت. نتايج به دست آمده بيانگر آن است که پذيرش، وظيفه شناسي، و سازگاري، بر رويکرد يادگيري عميق، اثر مثبت و معنادار دارند. به علاوه پذيرش و وظيفه شناسي اثر منفي و معنادار و روان رنجورخويي و برون گرايي اثر مثبت و معنادار بر رويکرد يادگيري سطحي نشان دادند. اثر غيرمستقيم پذيرش، وظيفه شناسي، و سازگاري از طريق رويکرد عميق بر پيشرفت تحصيلي، مثبت و معنادار و اثر غيرمستقيم پذيرش و وظيفه شناسي از طريق رويکرد سطحي بر پيشرفت تحصيلي منفي و معنادار به دست آمد. در مجموع نتايج پژوهش حاضر مويد آن است که در مطالعه پيشرفت تحصيلي دانشجويان توجه به نقش عوامل درون فردي صفات شخصيت و رويکردهاي يادگيري نکته اي حايز اهميت است.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 318
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی