برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

طراحي چارچوب مشاهده و ارزشيابي براساس نظر معلمان زبان انگليسي ايراني

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

فرايند مشاهده تدريس از ديرباز مورد توجه متخصصان آموزشي بوده است. براي مشاهده تدريس معلمان زبان انگليسي مدلهاي مختلفي توسط ناظران طراحي گرديده اما با وجود تاكيد فراوان بر لزوم مشاهده تدريس، محققان دريافتند كه معلمان از اين فرايند رضايت ندارند. پس از تحقيقات فراوان مشخص شد دليل اين نارضايتي در نظر نگرفتن نگرش معلمان در طراحي مدلهاي مشاهده بوده است. پيشرفتهاي اخير در زمينه آموزش زبان نيز بر ضرورت توجه به نگرش معلمان در زمينه هاي مختلف تدريس تاكيد مي كند. براي پاسخ به اين نياز مدلهاي مشاهده جديدي توسط محققان طراحي گرديده است. مطالعه حاضر براي حركت در راستاي تحقيقات اخير در آموزش زبان و تبديل فرايند مشاهده تدريس به تجربه اي مثبت براي معلمان زبان انگليسي ايراني انجام گرفته است. در نتيجه اين تحقيق مدلي جديد براي مشاهده تدريس كاملا براساس نظر معلمان طراحي گرديده است.
اين تحقيق در دو مرحله انجام گرفته است: در مرحله اول، تحقيق كيفي، 20 نفر از معلمان زبان انگليسي مورد مصاحبه قرار گرفتند. تحليل محتواي متن مصاحبه ها نشان داد كه 26 مولفه بيش از ديگران مورد تاكيد قرار گرفته اند. اين مولفه ها جمله هاي يك پرسشنامه را تشكيل دادند. براي اين كه نظر معلمان را در سطح وسيعتري بدانيم تعداد پرسشنامه هاي توزيع شده ميان معلمان زبان انگليسي، افزايش يافت و تعداد 61 پرسشنامه تكميل شد. پرسشنامه ها شامل 26 مولفه به صورت بله/ خير بود كه نظر معلمان را در مورد مدل ايده آل آنها براي مشاهده تدريس جستجو مي كرد. پاسخها مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت تا فراواني پاسخهاي مثبت و منفي به هر سوال اندازه گيري شود. همچنين آزمون خي دو مورد استفاده قرار گرفت تا مشخص شود آيا تفاوت معناداري بين پاسخهاي مثبت و منفي وجود دارد يا خير. مولفه هايي كه مورد تاييد اكثر معلمان بودند، در مدل جديد مشاهده تدريس قرار گرفتند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
Cite:
APA : کپی

اکبری، ر.، و غفارثمر، ر.، و تاجیک، ل. (1385). طراحی چارچوب مشاهده و ارزشیابی براساس نظر معلمان زبان انگلیسی ایرانی. نشریه دانشکده ادبیات و علوم انسانی (تبریز), 49(198(ویژه زبان)), 1-37. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=62110



Vancouver : کپی

اکبری رامین، غفارثمر رضا، تاجیک لیلا. طراحی چارچوب مشاهده و ارزشیابی براساس نظر معلمان زبان انگلیسی ایرانی. نشریه دانشکده ادبیات و علوم انسانی (تبریز). 1385 [cited 2021April21];49(198(ویژه زبان)):1-37. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=62110



IEEE : کپی

اکبری، ر.، غفارثمر، ر.، تاجیک، ل.، 1385. طراحی چارچوب مشاهده و ارزشیابی براساس نظر معلمان زبان انگلیسی ایرانی. نشریه دانشکده ادبیات و علوم انسانی (تبریز), [online] 49(198(ویژه زبان)), pp.1-37. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=62110.



 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 88 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی