4 SID.ir | تاثير آموزش راهبرد ترسيم معنايي بر يادگيري واژگان، توسط فراگيران زبان انگليسي
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

تاثير آموزش راهبرد ترسيم معنايي بر يادگيري واژگان، توسط فراگيران زبان انگليسي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

مقاله حاضر تاثير آموزش راهبرد ترسيم معنايي بر يادگيري واژگان، توسط فراگيران زبان انگليسي را مورد بررسي قرار مي دهد. همچنين رابطه احتمالي جنسيت و تاثير آموزش راهبرد ترسيم معنايي مورد مطالعه قرار مي گيرند. ابتدا 134 دانش آموز دختر و پسر در اين پژوهش شركت كردند. ابزارهاي مورد استفاده در اين تحقيق عبارتند از: آزمون نلسون و يك آزمون انگليسي كه در مراحل پيش آزمون و پس آزمون مورد استفاده قرار گرفتند. پس از تاييد همگني شركت كنندگان از نظر ميزان تسلط به زبان عمومي، 120 دانش آموز منتخب به چهارگروه تقسيم شدند: دو گروه تجربي دختر و پسر و دو گروه شاهد (دختر- پسر). سپس به منظور حصول اطمينان از همگن بودن شركت كنندگان از نظر دانش واژگاني قبل از اجرا، تست واژگان روي كليه گروه ها اجرا شد. در طول هشت جلسه آموزشي، گروههاي تجربي پس از خواندن هر متن، آموزش راهبرد ترسيم معنايي را دريافت كردند و سپس تمرينات را انجام دادند. درگروههاي شاهد، نحوه استفاده از راهبرد ترسيم معنايي به دانش آموزان آموزش داده نشد و آنها صرفا طبق روشهاي معمول و سنتي واژگان انگليسي را آموختند. به عبارت ديگر آنها متن را خواندند، فعاليتها و تمرينها را انجام دادند و لغات جديد را طريق متنها و تمرينها معرفي شدند. در پايان آزمايش، پس آزمون اجرا شد.
نتايج پس آزمون نشان دادند كه تفاوت معناداري بين ميانگين گروههاي تجربي و شاهد وجود دارد. همچنين، مشخص شد كه هيچ رابطه متقابلي ميان تاثير آموزش راهبرد ترسيم معنايي و جنسيت وجود ندارد. از اين رو نتيجه گيري مي شود كه صرف نظر از جنسيت، آموزش راهبرد ترسيم معنايي بر يادگيري واژگان توسط فراگيران زبان انگليسي تاثير معناداري دارد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 109
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی