برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي اختلال يادگيري رياضي در دانش آموزان دختر و پسر دوره ابتدايي ناحيه يك شهر تهران و اثر آموزش كاربردي، تقويت ژتوني و آرامش عضلاني در كاهش اختلال يادگيري رياضي در آنان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز
 
چکیده: 

ناتواني يادگيري رياضيات يكي از اختلالات يادگيري ويژه است كه به تاخير بدون دليل و معنادار در توانايي حساب مربوط مي شود. براي تشخيص اين اختلال بايد مهارت هاي رياضي كودك به طور قابل توجهي زير سن تقويمي، هوش و عملكرد تحصيلي وي باشد. اين اصطلاح اصولا افرادي را كه بواسطه معلوليت هاي ديداري، شنيداري يا حركتي، همچنين عقب ماندگي ذهني يا محروميت هاي محيطي، فرهنگي يا اقتصادي به مشكلات يادگيري دچار شده اند، شامل نمي شود. در اين پژوهش، ناتواني يادگيري رياضيات در بين دانش آموزان دوره ابتدايي بررسي و تاثير روش آموزش کاربردي، تقويت ژتوني و آرامش عضلاني در آنها مطالعه شده است. در اين پژوهش، روش آزمايشي ميداني به كار رفته است كه در آن از طرح پيش آزمون- پس آزمون با گروه هاي آزمايشي، گواه و گواه بهنجار استفاده شده است. نمونه پژوهش شامل 70 كلاس (2800 دانش آموز دختر و پسر) دبستان هاي ناحيه يك آموزش و پرورش شهر تهران بود كه به صورت نمونه گيري خوشه اي انتخاب شدند. همچنين 100 دانش آموز به طور تصادفي ساده براي آزمون فرضيه ها گزينش شدند. براي جمع آوري داده ها از آزمون هاي تشخيصي اختلال رياضيات، ماتريس هاي پيشرونده ريون، آزمون رياضيات و بررسي پرونده تحصيلي دانش آموز استفاده شد. يافته هاي اين پژوهش نشان داد كه ميزان اختلال يادگيري رياضيات 3.6 درصد است. ميزان اختلال يادگيري در دانش آموزان پسر نسبت به دختر 3.5) درصد در مقابل 3 درصد) بيشتر است. نتايج حاصل از اجراي سه روش آموزش كاربردي، تقويت ژتوني و آرامش عضلاني به صورت معني داري باعث كاهش اختلال يادگيري رياضيات مي گردد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

حمید، ن. (1385). بررسی اختلال یادگیری ریاضی در دانش آموزان دختر و پسر دوره ابتدایی ناحیه یک شهر تهران و اثر آموزش کاربردی, تقویت ژتونی و آرامش عضلانی در کاهش اختلال یادگیری ریاضی در آنان. مجله علوم تربیتی و روانشناسی, 13(2 (ویژه نامه علوم تربیتی)), 119-136. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=62029



Vancouver : کپی

حمید نجمه. بررسی اختلال یادگیری ریاضی در دانش آموزان دختر و پسر دوره ابتدایی ناحیه یک شهر تهران و اثر آموزش کاربردی, تقویت ژتونی و آرامش عضلانی در کاهش اختلال یادگیری ریاضی در آنان. مجله علوم تربیتی و روانشناسی. 1385 [cited 2021August05];13(2 (ویژه نامه علوم تربیتی)):119-136. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=62029



IEEE : کپی

حمید، ن.، 1385. بررسی اختلال یادگیری ریاضی در دانش آموزان دختر و پسر دوره ابتدایی ناحیه یک شهر تهران و اثر آموزش کاربردی, تقویت ژتونی و آرامش عضلانی در کاهش اختلال یادگیری ریاضی در آنان. مجله علوم تربیتی و روانشناسی, [online] 13(2 (ویژه نامه علوم تربیتی)), pp.119-136. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=62029.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 3732 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی