6 SID.ir | بررسي مقايسه اي عملكرد مسير وابران شنوايي بين دانش آموزان هنجار و مبتلا به اختلال يادگيري 10-7 سال با استفاده از مهار گسيل هاي صوتي گوش
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

بررسي مقايسه اي عملكرد مسير وابران شنوايي بين دانش آموزان هنجار و مبتلا به اختلال يادگيري 10-7 سال با استفاده از مهار گسيل هاي صوتي گوش

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه آموزش شنوایی شناسی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران
 
چکیده: 

زمينه و هدف: شكايت معمول كودكان مبتلا به اختلال يادگيري مشكل در درك گفتار در حضور نويز زمينه است. مطالعات انجام شده روي حيوانات و انسان ها نشان داده است كه دسته زيتوني حلزوني داخلي در شنوايي در حضور نويز زمينه نقش دارد. عملكرد اين اعصاب مي تواند به وسيله اثر مهار گسيل هاي صوتي برانگيخته گذراي گوش با محرك كليك در پاسخ به نويز سفيد دگرسويي ارزيابي شود. مطالعه حاضر با هدف مقايسه اثر مهار گسيل هاي صوتي برانگيخته گذراي گوش با استفاده از محرك كليك در دانش آموزان مبتلا به اختلال يادگيري و دانش آموزان هنجار اجرا شد.
روش بررسي: مطالعه حاضر از نوع تحليلي مداخله اي است. گروه هاي مورد مطالعه شامل 20 دانش آموز پسر مبتلا به اختلال يادگيري و 20 دانش آموز پسر هنجار بودند. اثر مهار گسيل هاي صوتي برانگيخته گذراي گوش با محرك كليك به وسيله مقايسه سطوح گسيل هاي صوتي برانگيخته گذراي گوش با دو وضعيت با و بدون ارايه نويز سفيد دگرسويي با شدت 65 دسي بل سطح فشار صوتي ارزيابي شد.
يافته ها: در حالت بدون ارايه نويز، تفاوت معني داري در دامنه گسيل هاي صوتي بين دو گروه مشاهده نشد در حاليكه با ارايه نويز، تفاوت معني داري در دامنه گسيل ها در دو گروه وجود داشت. بين اثر مهار گسيل ها در دانش آموزان هنجار و مبتلا به اختلال يادگيري تفاوت معني داري وجود داشت.
نتيجه گيري: كاهش بارز اثر مهار گسيل هاي صوتي برانگيخته گذراي گوش با محرك كليك در دانش آموزان مبتلا به اختلال يادگيري بيانگر كاهش در فعاليت دسته زيتوني حلزوني داخلي و مسير وابران در اين دانش آموزان مي باشد، كه توانايي آنها را براي شنيدن در حضور نويز زمينه تحت تاثير قرار مي دهد. با توجه به اين يافته ها بهتر است از اثر مهار گسيل هاي صوتي برانگيخته گذراي گوش با محرك كليك در مجموعه آزمون هاي ارزيابي كودكان مبتلا به اختلال يادگيري استفاده كرد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 98
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی