برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

روحيه كارآفريني در دانشجويان كشاورزي: مطالعه موردي دانشگاه شيراز

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده کشاورزی، دانشگاه شیراز
 
چکیده: 

يكي از مسايل مبتلابه دانش آموختگان دانشگاهي، نبود فرصت هاي لازم براي اشتغال و در نتيجه بيكاري پس از دانش آموختگي است كه عوامل و دلايل بسياري نظير ضعف مهارتي، عدم توانايي در راه اندازي واحدهاي اشتغالزا، نبود يا كمبود فرصت هاي شغلي و… بر اين امر دامن زده است. با اين حال، مي توان اذعان نمود كه فرهنگ سازي كارآفريني كه همانا توسعه و تقويت روحيه كارآفريني و آموزش آن در دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي مي باشد، به عنوان راه حلي براي اين معضل حاد مطرح مي شود. تحقيق حاضر با هدف تعيين سطح روحيه كارآفريني در بين دانشجويان دانشكده كشاورزي دانشگاه شيراز، به بررسي چهار خصيصه مطرح در ادبيات كارآفريني (توفيق طلبي، قدرت طلبي، رقابت مندي و ريسك پذيري) در بين دانشجويان همت گماشته است. اين تحقيق از نوع توصيفي بوده و در اجراي آن از فن پيمايش استفاده شد و با تهيه پرسشنامه اي كه روايي آن توسط اساتيد فن تاييد و پايايي آن به وسيله انجام يك مطالعه راهنما سنجيده شد، صورت پذيرفت. جمعيت مورد مطالعه دانشجويان دانشكده كشاورزي دانشگاه شيراز بوده و نمونه با استفاده از روش نمونه گيري تصادفي طبقه بندي شده از بين 280 نفر از دانشجويان ورودي 1378 و 1380 مقطع كارشناسي انتخاب شد. پايايي آزمون هاي استاندارد بكار رفته در اين پژوهش براي هر يك از خصيصه هاي مورد مطالعه فوق الذكر به ترتيب 0.60, 0.35, 0.73 و 0.72 بدست آمد. يافته هاي اين مطالعه نشان داد كه 51.2, 37.1, 39.8 و 49.4 درصد از دانشجويان به ترتيب، از نظر چهار خصيصه مورد مطالعه در وضعيت نامطلوبي قرار دارند. بين دانشجويان سال دوم و سال چهارم و دانشجويان دختر و پسر از نظر سطح روحيه كارآفريني تفاوت معني داري وجود ندارد. در اين تحقيق ابعاد كارآفريني در دانشجويان گرايش هاي تحصيلي (رشته هاي) مختلف بررسي و در پايان جهت رشد و توسعه كارآفريني در بين دانشجويان كشاورزي توصيه هاي عملي ارايه گرديده است.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 188
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی