برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

تاثير كارگاه اصول آموزش باليني بر رفتارهاي موثر در آموزش باليني مربيان پرستاري و مامايي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه آموزش پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی حضرت فاطمه (س)، دانشگاه علوم پزشکی فارس، میدان نمازی، شیراز
 
چکیده: 
مقدمه: در فرايند تحصيلي، ارتقا و پايش رفتارهاي آموزشي باليني مدرسان ضرورت دارد. هدف اين پژوهش تعيين تاثير شركت مربيان در يك كارگاه آموزشي سه روزه درباره آموزش و ارزشيابي باليني بر بكارگيري رفتارهاي موثر در آموزش باليني مربيان دانشكده پرستاري و مامايي شهر شيراز بود. روش ها: در اين پژوهش شبه تجربي با طرح دو گروهي فقط پس آزمون، كليه مربياني (39 نفر) كه حداقل به مدت چهار ماه آموزش باليني دانشجويان را بر عهده داشتند، انتخاب و بطور تصادفي در دو گروه تجربي (19 نفر) و شاهد (20 نفر) تقسيم گرديدند. سپس گروه تجربي در يك كارگاه آموزشي شركت كرد. دو ماه بعد، تمامي دانشجوياني كه تحت نظارت مربيان دو گروه به كسب تجربيات باليني پرداخته بودند، با يك پرسشنامه پايا و روا حاوي 21 گزينه رفتار موثر در آموزش باليني، مربيان خود را در مورد ارزيابي قرار دادند. ميانگين نمرات هر يك از رفتارها در دو گروه با آزمون t مستقل به كمك نرم افزار SPSS مورد تحليل قرار گرفت. نتايج: ميانگين كل امتياز داده شده به گروه تجربي نسبت به گروه شاهد بطور معني داري بيشتر بود. علاوه بر اين، مربيان گروه تجربي در 6 رفتار آموزشي هدايت كنفرانس هاي باليني به نحو موثر، ارايه بازخورد مثبت و تشويق، تشويق دانشجويان به تفكر، تجزيه و تحليل و انتقاد منطقي، داشتن انعطاف پذيري، تسهيل خود ارزشيابي دانشجويان و پرسيدن سوالات تفكربرانگيز، نسبت به گروه شاهد تفاوت معني داري داشتند ولي در 15 رفتار آموزشي ديگر تفاوت دو گروه معني دار نبود. نتيجه گيري: شركت مربيان در كارگاه آموزش باليني موجب بكارگيري اصول آموزشي توسط آنان گرديد و تاثير مثبتي بر رفتارهاي موثر آموزش باليني داشت. مديران و برنامه ريزان بايد موقعيت هاي مناسبي را براي تسهيل بكارگيري دانش و مهارت هاي آموزش باليني مربيان فراهم كنند.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
  • No item.
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

معطری، م.، و مقدسی، م.، و موسوی نسب، س.، و رضویه، ا. (1385). تاثیر کارگاه اصول آموزش بالینی بر رفتارهای موثر در آموزش بالینی مربیان پرستاری و مامایی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی, 6(2 (پیاپی 16)), 97-106. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=59493



Vancouver : کپی

معطری مرضیه، مقدسی مهین، موسوی نسب سیدمسعود، رضویه اصغر. تاثیر کارگاه اصول آموزش بالینی بر رفتارهای موثر در آموزش بالینی مربیان پرستاری و مامایی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1385 [cited 2022January25];6(2 (پیاپی 16)):97-106. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=59493



IEEE : کپی

معطری، م.، مقدسی، م.، موسوی نسب، س.، رضویه، ا.، 1385. تاثیر کارگاه اصول آموزش بالینی بر رفتارهای موثر در آموزش بالینی مربیان پرستاری و مامایی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی, [online] 6(2 (پیاپی 16)), pp.97-106. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=59493.



 

 
بازدید یکساله 126 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی