برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
زمستان 1384 , دوره  4 , شماره  14 ; از صفحه 149 تا صفحه 162 .
 
عنوان مقاله: 

بررسي تاثير آموزش فراشناختي بر پيشرفت تحصيلي درس رياضي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه شیراز
 
چکیده: 
امروزه فراشناخت يکي از مهم ترين عوامل تبيين پيشرفت تحصيلي دانش آموزان محسوب مي شود (موارخ، 1999). منظور از فراشناخت آگاهي فرد از فرايندهاي شناختي خويش و کنترل و تنظيم شناخت است (فلاول، 1985). به منظور بررسي تاثير آموزش مهارت هاي فراشناختي بر پيشرفت تحصيلي درس رياضي 118 (57 دختر و 61 پسر) دانش آموز چهار کلاس دوم راهنمايي يکي از شهرستان های استان فارس انتخاب شدند و به روش تصادفي در گروه هاي آزمايشي و کنترل قرار گرفتند.گروه آزمايشي با تشکيل گروه هاي 6-5 نفري به مدت چهار هفته در کلاس هاي درسي تکاليف رياضي را به شيوه فراشناختي انجام دادند. اين گروه به نوبت پرسش ها را مي خواندند و به بحث و استدلال کردن درباره راهبردهاي انجام دادن تکاليف و شباهت ها و تفاوت هاي هر مساله با مسايل قبل و بررسي راه حل ها مي پرداختند و سپس ميزان يادگيري و اطمينان خود را از داشتن توانايي آموختن رياضي بازبيني مي کردند. آموزش گروه کنترل به شيوه معمولي بود.در پايان دوره، نمره يادگيري درس رياضي هر دو گروه آزمايشي به گونه اي معنادار بيش از گروه هاي کنترل بود (p<0.02, df=116, t=2.33). همچنين دانش آموزاني که در درس رياضي ضعيف بودند، به گونه اي معنادار بيش از دانش آموزان قوي از برنامه آموزش فراشناختي سود بردند. نتايج اين بررسي بيانگر لزوم انجام دادن اصلاحاتي از نظر آموزش مهارت هاي فراشناختي در برنامه درسي مدارس و آموزش رياضي است.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

فولادچنگ، م. (1384). بررسی تاثیر آموزش فراشناختی بر پیشرفت تحصیلی درس ریاضی. نوآوری های آموزشی, 4(14), 149-162. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=59077



Vancouver : کپی

فولادچنگ محبوبه. بررسی تاثیر آموزش فراشناختی بر پیشرفت تحصیلی درس ریاضی. نوآوری های آموزشی. 1384 [cited 2021December05];4(14):149-162. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=59077



IEEE : کپی

فولادچنگ، م.، 1384. بررسی تاثیر آموزش فراشناختی بر پیشرفت تحصیلی درس ریاضی. نوآوری های آموزشی, [online] 4(14), pp.149-162. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=59077.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 636 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی