برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي تاثير تمرين ذهني بر هماهنگي چشم و دست در دختران سالم 25-20 سال

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* اهواز، کمپلو، خیابان لادن، بین امیرکبیر و قصر شیرین، پلاک 87
 
چکیده: 

هدف: انسان ها داراي توانايي ايجاد ارتباطات ذهني بين فرآيندهاي درکي و حرکتي مي باشند، بدون اينکه محرک خارجي اين فرآيندها را تحريک کرده باشد. اين توانايي را تصور حرکت مي گويند. تمرين ذهني کسب يک مهارت فيزيکي از طريق تصور حرکت است. به عبارت ديگر يک نوع تمرين شناختي در غياب عملکرد حرکتي فيزيکي واقعي است.
پژوهش حاضر با هدف بررسي تاثير تمرين ذهني بر هماهنگي چشم و دست در دختران سالم 25-20 سال صورت گرفته است.
روش بررسي: اين پژوهش به صورت يک مطالعه شبه تجربي آينده نگر و کاربردي صورت گرفته است. جامعه پژوهش 45 نفر از دختران سالم 25-20 سال دانشگاه علوم پزشکي اهواز بوده اند که بصورت تصادفي انتخاب شدند. ابزار پژوهش دستگاه
E-Link آزمايشگاه تعقيب کنايي حرکت دانشکده توانبخشي اهواز بود. در اين پژوهش هماهنگي چشم و دست بعد از تمرين فيزيکي و تمرين ذهني مورد بررسي قرار گرفت. افراد به طور تصادفي به سه گروه تقسيم شدند؛ گروه فيزيکي، که افراد به مدت 10 جلسه تمرين را به صورت فيزيکي انجام مي دادند. گروه تمرين ذهني، که به صورت ذهني مراحل انجام تمرين را تصور مي کردند و گروه کنترل، که هيچ گونه تمريني را انجام نمي دادند.
يافته ها: نتايج به دست آمده نشان داد که گروه تمرين فيزيکي بيشترين پيشرفت را در هماهنگي چشم و دست پيدا کرده بود
(P<0.05). در گروه تمرين ذهني هم پيشرفت معني داري در هماهنگي چشم و دست ديده مي شد اما اين پيشرفت کمتر از ميزان پيشرفت گروه فيزيکي بود (P<0.05). گروه کنترل، پيشرفت آماري معني داري را نشان داد (P>0.05).
نتيجه گيري: يافته هاي پژوهش اين نظريه را تاييد مي کند که تمرين ذهني باعث تسهيل يادگيري حرکتي مي شود. لذا توصيه مي شود هنگامي که تمرين فيزيکي به هر دليلي براي افراد قابل انجام نباشد از تمرين ذهني استفاده شود.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

شاطرزاده یزدی، م.، و شاه علی، ش.، و آرین، ر.، و صالحی، ر. (1385). بررسی تاثیر تمرین ذهنی بر هماهنگی چشم و دست در دختران سالم 25-20 سال. آرشیو توانبخشی (توانبخشی), 7(3 (مسلسل 26)), 44-49. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=58852



Vancouver : کپی

شاطرزاده یزدی محمدجعفر، شاه علی شبنم، آرین رابعه، صالحی رضا. بررسی تاثیر تمرین ذهنی بر هماهنگی چشم و دست در دختران سالم 25-20 سال. آرشیو توانبخشی (توانبخشی). 1385 [cited 2021May17];7(3 (مسلسل 26)):44-49. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=58852



IEEE : کپی

شاطرزاده یزدی، م.، شاه علی، ش.، آرین، ر.، صالحی، ر.، 1385. بررسی تاثیر تمرین ذهنی بر هماهنگی چشم و دست در دختران سالم 25-20 سال. آرشیو توانبخشی (توانبخشی), [online] 7(3 (مسلسل 26)), pp.44-49. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=58852.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 226 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی