1 SID.ir | بررسي موانع موجود در توانمندسازي دانشجويان پرستاري در آموزش باليني
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

بررسي موانع موجود در توانمندسازي دانشجويان پرستاري در آموزش باليني

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

زمينه و هدف: در فرايند آموزش و از آن جمله آموزش پرستاري ايجاد موقعيت مطلوب جهت يادگيري و استقرار يک نظام آموزشي کارآمد ضروري است. پيوند بين آموزش نظري و باليني سبب مي شود تا دانشجويان پرستاري اطلاعات کسب شده خويش را بطور صحيح در موقعيتهاي باليني بکار گيرند. آموزش باليني در توانمندسازي و پرورش تفکر انتقادي و خلاق دانشجويان داراي نقش اساسي مي باشد اين مقاله قصد دارد موانع موجود در توانمندسازي دانشجويان پرستاري در آموزش باليني را از ديدگاه دانشجويان و اساتيد تعيين و بررسي نمايد.
روش و ابزار: يک پژوهش توصيفي و تحليلي است که در سال 1383 در دانشکده هاي پرستاري دانشگاه تهران و دانشکده پرستاري ارتش صورت گرفته است. نمونه هاي پژوهش شامل 30 نفر از اعضا هيات علمي و 32 نفر از دانشجويان پرستاري دانشکده هاي مذکور بوده است که پرسشنامه پژوهشگر ساخته را دريافت و تکميل نموده اند، سپس تجزيه و تحليل داده ها به کمک روشهاي آمار توصيفي انجام گرفت.
نتايج: 80% دانشجويان بطور مداوم و مستمر در زمينه رشته خويش مطالعه نداشته و 52% آنها دليل اين امر را عدم انگيزه کافي دانسته اند. 53% اساتيد مهمترين مشکل را در تجربه کاري خويش عدم انگيزه کافي دانشجويان پرستاري بيان نموده اند. 82% دانشجويان برنامه ريزي نامناسب آموزشي را عامل عدم يادگيري پايدار و موثر دانسته اند. 80% اساتيد بيان نموده اند که ارائه مراقبت هاي پرستاري بر اساس اصول علمي فرايند پرستاري نمي باشد. 88% دانشجويان نحوه عملکرد مربيان باليني را متناسب با انتظارات خويش (طراحي مناسب، منظم، هدف دار) در بالين ندانسته اند. 83% اساتيد محيطهاي باليني را فرصت مناسب جهت بررسي عميق توسط دانشجويان ندانسته و 88% آنها علت اين امر را واگذار نمودن کارهاي غيرتخصصي به دانشجويان ذکر نموده اند. 43% اساتيد به برقراري روابط اجتماعي مناسب و حمايت روحي و رواني بيشتر دانشجويان از سوي مربيان باليني تاکيد نموده اند.
نتيجه گيري: اين مطالعه نشان داد که آموزش باليني در پرستاري به گونه اي طراحي نمي گردد تا تفکر خلاق و انتقادي را در دانشجويان پرستاري پرورش دهد بنابراين آنها قادر نمي باشند دانسته هاي خويش را در موقعيت هاي باليني بکار گيرند همچنين حمايت روحي و رواني مناسب از سوي مربيان در محيطهاي باليني صورت نمي گيرد که اين عوامل منجر به کاهش انگيزه دانشجويان جهت مشارکت در فعاليت هاي آموزشي و نهايتا کاهش سطح توانمندي آنها مي گردد. لذا طراحي برنامه مناسب جهت رفع موانع موجود ضروري بنظر مي رسد.

 
کلید واژه: 


 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 303
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی