برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

ارزشيابي كارورزي زايمان دانشجويان كارداني مامايي: مقايسه دو روش دفترچه ثبت مهارت هاي عملكردي و چك ليست

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی قزوین، دانشگاه علوم پزشکی قزوین
 
چکیده: 

مقدمه: روش هاي ارزشيابي مختلفي براي مهارت هاي باليني معرفي شده است. در واحدهاي باليني، استفاده ازچك ليست و دفترچه ثبت مهارت هاي عملكردي رايج است. هدف از اين مطالعه، مقايسه نمرات عملكرد و رضايت دانشجويان در روش هاي ارزشيابي با چك ليست و استفاده از دفترچه ثبت مهارت هاي عملكردي در كارورزي زايمان دانشجويان مامايي بود.
روش ها: در مطالعه اي پيش تجربي كه در دانشكده پرستاري و مامايي حضرت زينب (س) وابسته به دانشگاه علوم پزشكي گيلان در نيم سال اول 1384 انجام شد، كليه دانشجويان ترم چهارم كارداني مامايي (21 نفر) مورد مطالعه قرار گرفتند. كليه مهارت هايي كه بايد دانشجو كسب نمايد در دفترچه ثبت مهارت هاي عملكردي (Log book) تهيه و در اختيار مربيان و دانشجويان قرار گرفت تا بطور روزانه نوع مهارت كسب شده و نمره مربوطه دانشجويان در آن ثبت شود. بطور همزمان مربيان با روش معمول چك ليست، دانشجويان را ارزشيابي كردند. نمرات دانشجويان با نرم افزار SPSS به صورت توزيع فراواني و ميانگين و انحراف معيار تجزيه و تحليل، و براي مقايسه ها از آزمون هاي t و مجذور كاي استفاده شد.
نتايج: ميانگين و انحراف معيار نمرات کسب شده در روش دفترچه ثبت مهارت هاي باليني
16.33 ± 0.77 و در روش چك ليست 17.88 ± 0.41 بود كه اختلاف معني دار آماري داشت. كليه دانشجويان در ابتدا از روند ارزشيابي جديد كاملا رضايت داشتند ولي پس از رويت، نمره رضايت آنها 85.71 درصد بود. رضايت دانشجويان از روش هاي ارزشيابي اختلاف معني داري داشت كه از ثبت مهارت هاي عملكردي رضايت بيشتري داشتند.
نتيجه گيري: استفاده از دفترچه ثبت مهارت هاي باليني براي كارورزي زايمان با رضايت بيشتر دانشجويان مامايي همراه بود و ارزشيابي عيني تري را فراهم مي ساخت. به هر حال، بكارگيري آن نياز به انجام اصلاحات و مطالعات وسيع تر در ساير مراكز آموزشي دارد

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

آژ، ن. (1385). ارزشیابی کارورزی زایمان دانشجویان کاردانی مامایی: مقایسه دو روش دفترچه ثبت مهارت های عملکردی و چک لیست. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی, 6(2 (پیاپی 16)), 128-133. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=57603



Vancouver : کپی

آژ نضال. ارزشیابی کارورزی زایمان دانشجویان کاردانی مامایی: مقایسه دو روش دفترچه ثبت مهارت های عملکردی و چک لیست. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1385 [cited 2021August05];6(2 (پیاپی 16)):128-133. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=57603



IEEE : کپی

آژ، ن.، 1385. ارزشیابی کارورزی زایمان دانشجویان کاردانی مامایی: مقایسه دو روش دفترچه ثبت مهارت های عملکردی و چک لیست. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی, [online] 6(2 (پیاپی 16)), pp.128-133. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=57603.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 106 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی