برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

مقايسه ويژگي هاي شخصيتي و سلامت روان دانش آموزان دبيرستان هاي تيزهوشان و دبيرستان هاي عادي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* شیراز، بلوار ابیوردی، بیمارستان حافظ، مرکز تحقیقات روان پزشکی
 
چکیده: 

مقدمه: نوجوانان سرمايه هاي آينده جامعه هستند. مدارس ويژه پرورش استعدادهاي درخشان داراي محيطي نسبتا متفاوت با مدارس عادي مي باشند. تفاوت دو محيط آموزشي مي تواند موجب تقويت يا ايجاد ويژگي هاي شخصيتي متفاوت در دو گروه دانش آموزان اين مدارس شود. پژوهش حاضر براي بررسي تفاوت هاي احتمالي موجود در ويژگي هاي شخصيتي و سلامت روان دانش آموزان دبيرستان هاي تيزهوشان و عادي طراحي و اجرا گرديد.
روش کار: نمونه اي مشتمل بر 200 دانش آموز (97 نفر تيزهوشان و 103 نفر عادي) از ميان دانش آموزان مقطع سال سوم دبيرستان انتخاب شدند سپس ابعاد شخصيت نمونه ها با استفاده از پرسش نامه
NEOPI-R و نيز سطح سلامت روان آنها با به کارگيري پرسش نامه سلامت عمومي (GHQ-28) مورد ارزيابي قرار گرفت.
نتايج: يافته ها نشان داد که دانش آموزان دبيرستان هاي تيزهوشان در مقايسه با دانش آموزان عادي نمرات نسبتا بالاتري در شاخص باز بودن به تجربه ها
(P=0.05) و نمرات پايين تري در شاخص توافق (P=0.012) دارند. به علاوه دختران در مقايسه با پسران نمرات بالاتري در شاخص توافق کسب کرده اند (P=0.001). از طرف ديگر نتايج نشان داد که دانش آموزان دبيرستان هاي تيزهوشان از سطح سلامت رواني بهتري نسبت به دانش آموزان مدارس عادي برخوردارند (P=0.001) که اين تفاوت در نمرات اضطراب (P=0.001) و افسردگي (P=0.001) معني دار مي باشد. به علاوه دختران تيزهوشان از سطح سلامت رواني بهتري نسبت به دختران مدارس عادي برخوردارند (P=0.008) که اين تفاوت در سه خرده مقياس اضطراب (P=0.009)، افسردگي (P=0.012)، و علايم جسماني (P=0.005) معني دار بود.
نتيجه گيري: با توجه به نتايج پژوهش به نظر مي رسد که دانش آموزان دبيرستان هاي تيزهوشان از نظر برخي از ابعاد شخصيتي و نيز سطح سلامت روان با دانش آموزان عادي متفاوت هستند. شرايط مطلوب محيط آموزشي و نوع برخورد خانواده مي تواند در اين تفاوت ها نقش داشته باشد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 632
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی