5 SID.ir | نقش متغيرهاي شخصي در پيشرفت رياضي با توجه به نظريه شناختي – اجتماعي
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

نقش متغيرهاي شخصي در پيشرفت رياضي با توجه به نظريه شناختي – اجتماعي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* تهران، بلوار کشاورز، خیابان وصال شیرازی، کوچه حجت دوست، پژوهشگاه آموزش و پرورش
 
چکیده: 

در اين مطالعه اهميت خودکارآمدي در نظريه شناختي – اجتماعي و نقش آن به همراه نگرش رياضي، اضطراب رياضي و پيشرفت قبلي رياضي در پيشرفت رياضي از طريق تحليل مسير مورد بررسي گرفته است. براي اين کار 366 دانش آموز کلاس سوم راهنمايي مورد مطالعه قرار گرفتند. مقياس نگرش رياضي فنما، مقياس اضطراب رياضي شکراني، مقياس ترکيب شده از دو مقياس خودکارآمدي رياضي پاجارس، نمرات رياضي دانش آموزان در سال تحصيلي قبل و نمرات رياضي پايان سال تحصيلي دانش آموزان براي سنجش متغيرهاي پژوهش به کار گرفته شدند. نتايج مطالعه نشان داد که عملکرد قبلي در رياضي بالاترين نقش و پس از آن خودکارآمدي رياضي بالاترين نقش را در پيشرفت رياضي دارد. نقش واسطه اي خودکارآمدي رياضي بين نگرش رياضي و پيشرفت رياضي تاييد شد. نقش واسطه اي اضطراب رياضي بين خودکارآمدي رياضي و پيشرفت رياضي از يک طرف و همچنين نگرش رياضي و پيشرفت رياضي از طرف ديگر تاييد شد. نتايج همچنين نشان داد که سطح پيشرفت قبلي از طريق نگرش رياضي، خودکارآمدي رياضي و اضطراب رياضي بر پيشرفت رياضي تاثير دارد. به علاوه، نگرش رياضي بر اضطراب رياضي نيز اثر دارد. مقايسه بين انواع اثرات نگرش رياضي بر پيشرفت رياضي نشان داد که نگرش رياضي اثر خود را از طريق غير مستقيم و از طريق تاثيرگذاري بر متغيرهاي ميانجي چون خودکارآمدي رياضي و اضطراب رياضي بر پيشرفت رياضي منتقل مي کند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 260
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی