برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
بهار 1385 , دوره  1 , شماره  1 ; از صفحه 11 تا صفحه 19 .
 
عنوان مقاله: 

نقش متغيرهاي شخصي در پيشرفت رياضي با توجه به نظريه شناختي – اجتماعي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* تهران، بلوار کشاورز، خیابان وصال شیرازی، کوچه حجت دوست، پژوهشگاه آموزش و پرورش
 
چکیده: 

در اين مطالعه اهميت خودکارآمدي در نظريه شناختي – اجتماعي و نقش آن به همراه نگرش رياضي، اضطراب رياضي و پيشرفت قبلي رياضي در پيشرفت رياضي از طريق تحليل مسير مورد بررسي گرفته است. براي اين کار 366 دانش آموز کلاس سوم راهنمايي مورد مطالعه قرار گرفتند. مقياس نگرش رياضي فنما، مقياس اضطراب رياضي شکراني، مقياس ترکيب شده از دو مقياس خودکارآمدي رياضي پاجارس، نمرات رياضي دانش آموزان در سال تحصيلي قبل و نمرات رياضي پايان سال تحصيلي دانش آموزان براي سنجش متغيرهاي پژوهش به کار گرفته شدند. نتايج مطالعه نشان داد که عملکرد قبلي در رياضي بالاترين نقش و پس از آن خودکارآمدي رياضي بالاترين نقش را در پيشرفت رياضي دارد. نقش واسطه اي خودکارآمدي رياضي بين نگرش رياضي و پيشرفت رياضي تاييد شد. نقش واسطه اي اضطراب رياضي بين خودکارآمدي رياضي و پيشرفت رياضي از يک طرف و همچنين نگرش رياضي و پيشرفت رياضي از طرف ديگر تاييد شد. نتايج همچنين نشان داد که سطح پيشرفت قبلي از طريق نگرش رياضي، خودکارآمدي رياضي و اضطراب رياضي بر پيشرفت رياضي تاثير دارد. به علاوه، نگرش رياضي بر اضطراب رياضي نيز اثر دارد. مقايسه بين انواع اثرات نگرش رياضي بر پيشرفت رياضي نشان داد که نگرش رياضي اثر خود را از طريق غير مستقيم و از طريق تاثيرگذاري بر متغيرهاي ميانجي چون خودکارآمدي رياضي و اضطراب رياضي بر پيشرفت رياضي منتقل مي کند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

کبیری، م.، و کیامنش، ع.، و حجازی، ا. (1385). نقش متغیرهای شخصی در پیشرفت ریاضی با توجه به نظریه شناختی – اجتماعی. روانشناسی معاصر, 1(1), 11-19. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=57454



Vancouver : کپی

کبیری مسعود، کیامنش علیرضا، حجازی الهه. نقش متغیرهای شخصی در پیشرفت ریاضی با توجه به نظریه شناختی – اجتماعی. روانشناسی معاصر. 1385 [cited 2021September26];1(1):11-19. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=57454



IEEE : کپی

کبیری، م.، کیامنش، ع.، حجازی، ا.، 1385. نقش متغیرهای شخصی در پیشرفت ریاضی با توجه به نظریه شناختی – اجتماعی. روانشناسی معاصر, [online] 1(1), pp.11-19. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=57454.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 292 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی